légi közlekedés;repülőgép;HungaroControl;

FOTÓ: Thinkstock

- Az útvonalak eltörlésével "spórolnak" a légitársaságok

Csütörtöktől Európában elsőként a HungaroControl eltörölte a magyar légtérben az eddig létező útvonalakat, a repülőgépek korlátozások nélkül repülhetnek a légtérben, amellyel 3 millió dollárt takaríthatnak meg a légitársaságok - közölte a HungaroControl Magyar Légiforgalmi Szolgálat Zrt. csütörtökön.

A HUFRA "hungarian free route" (szabad útvonal) új forgalomszervezési koncepció lényege, hogy Magyarország légterében a ki- és belépőpontok között a lehető legrövidebb, töréspontok nélküli egyenes útvonalakon közlekedhetnek a repülőgépek, ezzel a légitársaságok mintegy 3 millió dollár értékű kerozint takaríthatnak meg évente, és 16 millió kilogrammal kevesebb szén-dioxid kerülhet a levegőbe. A  HUFRA nem csak a légtérhasználók számára szolgál számos előnnyel, de a léginavigációs szolgálat kapacitását is optimalizálja, és csökkenti az irányítók leterheltségét, ezzel közvetve hozzájárul a repülésbiztonság további növeléséhez.

A légtér megnyitása az Európai Bizottság rendelete szerint minden tagállamra nézve kötelező, a végső határidő 2022. január 1, ettől kezdve minden 9 ezer méter feletti légtérben kötelező lesz az alkalmazása. A HungaroControl jelezte: több államban már bevezették a eljárást, de azt csak időbeli vagy térbeli korlátozás mellett alkalmazzák, a HungaroControl viszont idő- és térbeli korlátozások nélkül teljesítette az előírást.

Szepessy Kornél, a HungaroControl vezérigazgatója a közleményben kifejtette: az Eurocontrol és a közép-európai funkcionális légtérblokk országai is követendő példának tekintik a magyar léginavigációs szolgálat által kidolgozott megoldást. Jelezte, hogy az államhatárokon átívelő "free route" működés technikai és operatív feltételeinek megteremtéséről már tárgyalásokat folytatnak az osztrák és horvát, valamint a szlovén léginavigációs szolgálat vezetőivel. A bevezetés előtt több hetes gyakorlatsorozatot hajtottak végre a HungaroControl saját kutatás-fejlesztési központjában, és egyeztettek a magyar légteret jellemzően használó húsz légitársaság szakembereivel is.

A Magyar Liberális Párt (MLP) szerint a kilencévfolyamos oktatás bevezetése a 16 éves tankötelezettségi korhatár fenntartásával növelné a csak általános iskolai végzettséggel rendelkezők, a leszakadók számát.