A Jáva-tengerbe zuhant Airbus-320-as gép fedélzetéről a közelmúltban felszínre hozott, a pilótafülkében történteket regisztráló fekete doboz egyes adatai alapján feltételezhető, hogy a tapasztalt pilótának számító parancsnok éppen állt, és az egyik berendezést próbálta újraindítani, amikor a viharfelhők fölé jutást szolgáló, ám végzetesnek bizonyult – túl gyors és túl meredek – emelkedés megkezdődött. Ha ez a verziót a részletes elemzés igazolni tudja, az azt jelentené, hogy a 162 áldozatot követelő szerencsétlenség okozója a kevésbé tapasztalt francia másodpilóta, Remy Plesel lehetett.
Az indonéz illetékesek egyelőre semmilyen okot nem zárt ki, vizsgálják a műszaki meghibásodás, illetve a karbantartási vétség lehetőségét is, s a távol-keleti ország közlekedésbiztonsági hivatala még nem adott ki hivatalos közleményt, amely az esetleges emberi mulasztás ügyében állást foglalna. A Surabayából Pekingbe indult, QZ8501-es járat roncsainak kiemelését heteken át hátráltatta a régióban uralkodó viharos, kedvezőtlen időjárás. Az áldozatok több mint felének tetemét, 90 holttestet sikerült eddig a felszínre hozni.