változás;február;közlekedés-útdíj;

- Változik az útdíjrendszer - Itt vannak a részletek

Az egyhónapos próbaüzemet követően február elsejétől változik az útdíjrendszer, a döntés értelmében több szakasz ingyenes lesz, közöttük a ferihegyi gyorsforgalmi út - jelentette be  a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) parlamenti államtitkára kormányszóvivői sajtótájékoztatón csütörtökön Budapesten.

Fónagy János elmondta: a minisztérium folyamatosan gyűjtötte a próbaüzem tapasztalatait, s a szakmai szervezetek körében teljes egyetértés volt abban, hogy a megyei matrica bevezetése helyes volt. Közlése szerint hétfőn 42 szakmai érdekképviselet és tudományos szervezet, közlekedési és más közszolgáltató vállalat, illetve önkormányzatok véleményét hallgatta meg.

A legfontosabb változások közé sorolta, hogy a megyei matricák nem a megyehatár előtti utolsó, hanem a megyehatár utáni első csomópontig lesznek érvényesek. Arról is döntöttek, hogy a kormány eltörli az 1470 forintos eljárási díjat a megyei matricák bevezetésével összefüggő ügyekben - közölte. Azok, akik januárban díjfizetés nélkül hajtottak díjköteles szakaszokra, nemcsak a pótdíj alól mentesülnek, ha február végéig éves matricát vesznek, hanem az egyéb esetekben szokásos szolgáltatási díjat sem kell megfizetniük.

Tájékoztatása szerint az M1-es Fejér megyei és az M7-es Veszprém megyei szakaszai a szomszédos megyékre érvényes matricákkal használhatóak, a Budapest és Győr vagy Siófok között rendszeresen közlekedőknek így 4 helyett elég 3 megyei matricát váltaniuk.

Ingyenes lesz a 4-es főút Budapest felől a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtérig tartó szakaszának használata, az M86-os főút szombathelyi és a 61-es főút kaposvári szakaszai (a csatlakozó gyorsforgalmi kapcsolat megépítéséig), és a dunaújvárosi, illetve a szekszárdi autópálya-hidak használata, a Pentele és Szent László-hidakra nem kell egyetlen matrica sem a Megyeri-híd mintájára.

Közölte azt is, hogy a 4 vagy többgyermekes nagycsaládok és mozgásukban korlátozottak számára utólagos kompenzációt biztosítanak a D2 és D1 kategóriák közti különbség megtérítése érdekében, de ennek a jogszabályi feltételei áprilisra teremthetők meg.

Kérdésre válaszolva közölte: a budaörsi autópálya szakaszokat nem érintik a bejelentett változtatások, azok fizetősek maradnak. Aki viszont csak egyszer használta az adott megyei matricát a most ingyenessé vált szakaszon, szintén visszakaphatja az árát - visszaváltani február 28-ig lehet, díjmentesen. Az államtitkár szerint pár száz érintettről lehet szó.

Kurucz Éva kormányszóvivő elmondta: a január elsején bevezetett kibővített útdíjrendszer célja, hogy azok fizessék meg a gyorsforgalmi úthálózat fenntartásának költségeit, akik használják. Az olcsóbb hozzáféréssel gyorsabban és biztonságosabban közlekedhetnek az autósok, számos település környezeti terhelése csökken. Elmondta, az új matricák mellett a területkorlátozás nélküli tíznapos, havi és éves matricák továbbra is elérhetőek. Az uniós irányelvek és a nemzetközi példák a használatarányos útdíj irányába mutatnak, a régió egyes országaiban - Romániában vagy Bulgáriában - minden út használatáért fizetni kell.

Fónagy szerint az új rendszert a magyarok döntő része elfogadta, és támogatja, az elmúlt 20 nap alatt közel egymillió matricát vásároltak az autósok, ami a tavalyinak több mint a duplája. Az államtitkár kitért arra is, hogy az új matricák napokon belül megvásárolhatók lesznek mind a kétezer viszonteladónál, jövő hétfőtől a nemzeti mobilfizetési rendszeren keresztül, és várhatóan még ezen a héten a mobiltelefonos viszonteladók mindegyikénél lehet pályamatricát venni. Az NFM a következő hónapokban is figyelemmel kíséri a rendszer működésének tapasztalatait - tette hozzá.

Autóklub: "elhibázott" az útdíjrendszer

A Magyar Autóklub szerint kedvező, hogy a kormány elfogadta az útdíjrendszer módosítására tett javaslataikat, ugyanakkor továbbra is elhibázottnak tartják az elkerülő utak és a bevezető főútvonalak díjasítását - közölte a szervezet.

A Magyar Autóklub a közlemény szerint "csalódással vegyes megelégedéssel értesült a hírekből Fónagy János közlekedési államtitkár ma reggeli, az útdíjazás részleges visszavonásáról szóló bejelentéséről".

Csalódásnak nevezik, hogy a kormány nem vonta vissza a január 1-jén bevezetett változtatásokat, valamint azt, hogy a szakmai szervezetek, köztük a Magyar Autóklub kifejezett kérésére sem mutatta be a fizetőssé tételt alátámasztó hatástanulmányokat.
Az autóklub ezek hiányában továbbra is kérdésesnek tartja az intézkedés kormány által várt költségvetési előnyeit, miközben úgy vélik, szakmailag "egyértelműen alátámasztott" a változtatás közlekedésbiztonságra, környezetvédelemre gyakorolt káros hatása.

A Magyar Autóklub ugyanakkor üdvözli, hogy nem kell megfizetni az 1470 forintos szolgáltatási díjat, és azt, hogy a megyei matricák nem a megyehatár előtti utolsó, hanem a megyehatár utáni első csomópontig lesznek érvényesek.
A szervezet bízik abban, hogy ha az első hónapok tapasztalatai igazolják az elkerülő utak és a bevezető főútvonalak díjasítására vonatkozó módosítás elhibázottságát, akkor - "be nem várva a tervezett dugódíj miatti kaotikus forgalmi helyzetek kialakulását"- a kormány teljes egészében visszavonja az útdíjfizetési kötelezettség kiterjesztéséről szóló intézkedését.

Együtt: teljes egészében vissza kell vonni a szabályozást

Az Együtt szerint az útdíj idén bevezetett rendszere helyett vissza kell térni a korábbi gyakorlathoz, amikor még például az M0-s használata teljes egészében ingyenes volt.

Hajdu Nóra, az ellenzéki párt elnökségi tagja csütörtöki, budapesti sajtótájékoztatóján úgy fogalmazott: dilettantizmusról árulkodik, hogy a mindössze hetekkel ezelőtt bevezetett szabályozás módosítására kényszerült a kormány, beismerve a rendszer tarthatatlanságát számos ponton. Szerinte az, hogy az eladott e-matricák 65 százalékát Pest megyében váltották meg, arra utal, hogy a kabinet a fővárossal és a központi régióval fizetteti ki saját dilettantizmusát.

Tóbiás: díjmentessé kell tenni a januártól fizetőssé vált útszakaszokat

Az MSZP megtartja az útdíj miatt január 30-ra tervezett félpályás útlezárást. Az ellenzéki párt szerint a kormány egyetlen döntést hozhat: díjmentessé teszi a január 1-jétől fizetőssé vált útszakaszokat.

Ezt Tóbiás József, az MSZP elnök-frakcióvezetője mondta csütörtökön Budapesten sajtótájékoztatón. A pártelnök értékelése szerint "a kormány felelőtlenül szórakozik emberi életekkel". Szerinte Fónagy János, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium parlamenti államtitkára beismerte, hogy szakmailag megalapozatlan, végiggondolatlan, kapkodó döntést hozott a kormány.

Arra utalva, hogy a kormányzat szerint az egy hónapos próbaüzem tart a fizetőssé vált útszakaszokon, Tóbiás József azt mondta, "egy próbaüzem kormány nem felelős kormány, az nem szórakozhat emberek életével, ez a kormányzás egy rossz vicc így". Megemlítette, örülnek annak, hogy - ahogy az MSZP is javasolta - megtérítik az embereknek az 1470 forintos közigazgatási bírságot. Tóbiás József azzal indokolta a félpályás útlezárásra vonatkozó kezdeményezésük fenntartását, hogy "csak a nyomásból ért a kormány".

Az LMP továbbra is elfogadhatatlannak tartja az intézkedést

Az LMP elfogadhatatlannak tartja, hogy ilyen gyorsan, felületesen, szakmai egyeztetések nélkül vezették be az útdíjat - mondta Szél Bernadett, az ellenzéki párt társelnöke csütörtöki sajtótájékoztatóján.

Szél Bernadett szerint sajnálatos, hogy a kormány nem azt a következtetést vonta le, hogy az intézkedést teljes egészében hatályon kívül kell helyeznie és bocsánatot kell kérnie az emberektől, hanem továbbra is kiáll a hibás lépés mellett.
Úgy értékelte, helyesen tették, hogy az Alkotmánybírósághoz fordultak. Az elkerülő utakat nem lehet fizetőssé tenni - hangoztatta a képviselő. Szerinte az útdíjrendszer csütörtökön bejelentett módosításai a fideszes képviselők lobbierejétől függtek, az intézkedésre senki nem tudott felkészülni, teljes káosz uralkodott az elmúlt időkben.

Teherautóval ütközött egy személyautó, két ember súlyosan megsérült a 4-es főúton Monor térségében csütörtök délelőtt. Az utat a mentés, helyszínelés idejére lezárták.