- Mitől lesz wellness szálloda, egy wellness szálloda?
- Vannak törvényi előírások, amelyek meghatározzák, hogy milyen kritériumoknak kell megfelelni. A szállodákat minősítik, de ezen belül van kimondottan a wellness szállodákat minősítő rendszer.
- Befolyásolja ez a választásunkat?
- A vendégek persze nem ezt nézik. Mindenképpen elvárás ma is a pihenő hotelekkel kapcsolatosan, hogy legyen olyan vizes szekció, amely sokféle szolgáltatást nyújt. Kellenek az úszómedence mellett különféle szaunák, gőz- és egyéb szolgáltatások. Ezekhez tartoznak a különféle testkezelő, szépészeti vagy közérzetet javító programok. A masszázsok, az egyéb mozgásformák, tornák, mindenféle meditációk. Mi két szállodát üzemeltetünk. A ráckevei Kék Duna Wellness Hotel, mely 11 éve működik, az egyik első wellness szálloda volt Magyarországon.
- Nehéz volt megszerettetni a hazai közönséggel a pihenésnek ezt a formáját?
- A nyitáskor még viszonylag könnyű helyzetben voltunk, hiszen 2003-2004-ben ez biztos recept volt. Ha a vendégek meghallották a „wellness” kifejezést, az elég volt ahhoz, hogy jól érezzék magukat. Azóta eltelt 10-12 év és sokkal kifinomultabbá vált a magyar piac is. Ma már kevés a „wellness”. Egyre fontosabb, hogy egy szálloda egy meghatározott célcsoportra specializálódjon és a hagyományos wellness mellett más különféle programokat is nyújtson. Mi is éreztük, hogy szükség van a megújulásra. Az elmúlt egy-másfél évben sokkal tudatosabban kezdtünk el foglalkozni az 50 feletti korosztállyal és pont jó időben nyitottunk ebbe az irányba. Nemrég olvastam egy statisztikát, amely szerint ennek a korosztálynak az utazási kedve az elmúlt néhány évben megnőtt. Ezt mi érezzük is.
- Kik veszik igénybe ezeket a szolgáltatásokat? Milyen a vendégkör, amelyre azt lehet mondani: wellness-fogyasztó?
- Hétköznapokon inkább az idősebbek, a 60 és efölötti korosztály látogatja a szállodát. A hétvégeken pedig - a normál családok mellett - előtérbe kerültek a középkorúnak, vagy most már nem is annyira középkorúak – hiszen kitolódott a korhatár. Megnéztük a különféle internetes keresőkön, hogy mi érdekli leginkább az embereket. A gasztronómia és a filmek mellett sokan a celebre kíváncsiak, ami elég meglepő volt. Ezért a programokat úgy állítottuk össze, hogy – a hagyományos wellness mellett - gyakrabban hívunk meg ismert embereket, akikkel beszélgetünk, sőt műsort is adnak. A másik hotelünkben, a noszvaji Oxigénben is van wellness részleg, amelyet Zen Spa-nak hívunk. Ez inkább keleties, design-jában, az egyes szolgáltatásokban. Ebben a hotelben a gyerekekre és a gyerekesekre koncentrálunk. Mostanában született egy másik hívószó: a „gyerekbarát”. Jelenleg 101 olyan szolgáltatásunk van, ami kimondottan a gyerekekről szól. A stílusváltás jelzi az is, hogy ZenSpa helyett FamilySpa lesz a szálloda új neve. Még jobban szeretnénk erősíteni a gyerek- és családbarát jelleget.
- A wellness és a családi kikapcsolódás fogalma egyfajta szimbiózisba került egymással?
- Már az induláskor is megvolt a family vonal, csak nem volt ennyire markáns. Most megerősödtek ezek a szolgáltatások Jelenleg három animátor foglalkozik a kicsikkel, a három-négy évesekkel, az öt- nyolc évesekkel és vannak a nagyobbaknak és felnőtteknek szóló programjaink. Nálunk – ami nagyon kevés gyerekbarát hotelről mondható el -, sok a négy év alatti gyerek. Velük nehezebb foglalkozni, de mi erre specializálódtunk.
- Milyen sűrűn vesszük igénybe a kényeztetést? Kialakult-e wellness kedvelők visszatérő vendégköre?
- Igen. Ráckevén vendégeink csaknem 30 százaléka visszatérő. A másik 20-25 százalék pedig ajánlás alapján jön. Az Oxigén hotel esetében olyan vendégünk is van, aki harmadszor vagy negyedszer keresett fel. A nyári szünetben volt olyan vendég, aki két hétig volt nálunk, ami azt jelenti, hogy gyakorlatilag a fő nyaralását nálunk töltötte.
- A vendégek zöme hazai vagy külföldiek is jönnek?
- A vendégek kilencven százaléka hazai. Az Oxigén hotelben szlovák vendégeink vannak még, és próbálkozunk a lengyel piaccal is kisebb-nagyobb sikerrel. Ráckevén szintén 10 százalék alatti a külföldiek aránya. Ide főleg az ötven évnél idősebbek - de még nem nyugdíjasok - jönnek, és sok a céges rendezvény. Érdekes, hogy nyáron nagyon sok olyan vendégünk van, aki csak meglátja a hotelt és bejelentkezik a recepción. Zömében német kerékpárosok, akik rövid időre megszállnak nálunk.
- Melyek a leginkább kedvelt szolgáltatások a wellness hotelekben?
- A masszázsok nagyon népszerűek. Mi római jelleget adtunk a wellnessnek és ezért a masszázsok is ilyenek. Nagyon kedvelt a szauna szeánsz, a szauna ceremónia, Mostanában nagyon népszerűek a hölgy szauna mesterek. Az adott évszakhoz kapcsolódva a szüreti időszakban szőlős felöntést készítünk. Ezt is szeretik a vendégek. Noszvajon van egy kalandpálya, amit a gyerekek imádnak, sőt van egy kalandpályánk három év körüli kicsiknek is. Télen a gyerekfoglalkozások a legnépszerűbbek.
- Beszélhetünk-e főszezonról a wellness-ben?
- Július-augusztusban nagyobb a telítettségünk, de alapvetően úgy gondolom, hogy nincs főszezon. Az Oxigénben a gyerekbarát jelleg miatt az iskolai szünetek a kiemelt időszakok. Ilyenkor bőven 90 százalék feletti a telítettség.
- A kényeztetés fontos része a gasztronómia is. Van a különbség a két eltérő stílusú hotel gasztronómiai kínálatában?
- Mindkét szállodában próbáljuk a helyi ízeket érvényesíteni az étlapon. Ez is egy trend mostanában. Az Oxigénnél a környező településeken és Noszvajon vagy Szomolyán – ami a cseresznye fesztiválról híres -, felszolgálunk házi készítésű lekvárokat, kézműves sajtokat, illetve, mivel ez egy vadászterület, a vadételek is belekerülnek a kínálatba. A Kék Dunánál pedig - a Duna közelsége miatt - a halételek vannak előtérben.
- Milyen tehát egy jó wellness szálloda?
- Alapvető, hogy a vendég jól és komfortosan érezze magát. A lényeg, hogy egy wellness hotel próbáljon meg többet adni, mint amit a vendég vár. Ezt is tanítják a marketingben: a vendég elvárásait túl kell teljesíteni.