A szeptemberben munkába állt új vezérigazgató, Dave Lewis által meghirdetett fordulat jegyében a cég csütörtökön bejelentette, hogy megszünteti 43 veszteséges nagy-britanniai üzletét - ezek nagy része a Tesco Express márkanév alatt működő, településeken belüli kisebb vegyesbolt -, és törli 49 tervezett nagyáruház felépítését.
A Londoni Értéktőzsdén közzétett intézkedési tervben külföldi boltbezárások terveiről nem esik szó.
Lewis a takarékossági tervek bejelentése után befektetőknek és elemzőknek Londonban tartott, csaknem háromórás ismertetőjében a Tesco külföldi tevékenységével kapcsolatban kijelentette: a cég európai érdekeltségei előtt álló kihívások fennmaradnak, és ezek közé tartozik "a magyarországi helyzet is", azonban erről nem bocsátkozott részletekbe.
Hozzátette ugyanakkor, hogy "amíg más döntés nem születik", a Tesco megtartja összes külföldi érdekeltségét, mert ezekre értékes eszközállományként tekint.
A cég mindazonáltal egymilliárd fontra (405 milliárd forintra) csökkenti a 2015-2016-os pénzügyi évre szóló nagy-britanniai beruházási programját; ez a korábbi előirányzat fele.
A Tesco mindemellett eladja a saját márkaneve alatt indított szélessávú internet-szolgáltatását, valamint a Blinkbox nevű fizetős online tartalomszolgáltatót a TalkTalk brit internet-, média- és távközlési szolgáltató csoportnak.
A Tesco bejelentette azt is, hogy a 2014-2015-ös pénzügyi évre nem fizet év végi osztalékot.
A cég hosszabb távon évi 250 millió font megtakarítást remél az intézkedési csomagtól.
A vállalat csütörtökön kiadott egy köztes eredményjelentést is, amely megállapítja, hogy a január 3-ával zárult 19 hétben a nagy-britanniai értékesítés - azonos eladótérre, üzemanyag-forgalmazás nélkül számolva - 2,9 százalékkal csökkent éves összevetésben, vagyis sokkal kisebb mértékben, mint a tavalyi második negyedévben, amikor 5,4 százalékos éves visszaesést mértek.
A külföldi érdekeltségek közül Magyarországon ugyanebben az időszakban és ugyanígy számolva 2,5 százalékkal, az időszak átlagán belül a karácsonyi szezonban 4,2 százalékkal nőtt a Tesco forgalma.
A cég csütörtökön megerősítette a piacnak már korábban jelzett iránymutatását, amely szerint - jelenlegi várakozása alapján - a csoportszintű kereskedelmi eredmény a februárban záruló pénzügyi évben "nem fogja meghaladni" az 1,4 milliárd fontot (570 milliárd forint).
A piaci szereplők mindazonáltal kedvezően fogadták a csütörtökön bejelentett intézkedési terveket: a Tesco részvénye a délutáni kereskedésben 12 százalékos nyereségben járt a Londoni Értéktőzsdén, vezetve a legnagyobb tőkeértékű tőzsdei cégek alkotta FTSE-100 index vállalatait.
A legnagyobb brit kiskereskedelmi hálózat - amely egyben a brit magánszektor legnagyobb foglalkoztatója is 320 ezer alkalmazottal - rendkívül nehéz, könyvelési botrányokkal és bűnügyi vizsgálatokkal súlyosbított évet tud maga mögött.
A Tesco október 23-án jelentette be, hogy előzetesen kalkulált nagy-britanniai eredményeit összesen 263 millió fonttal (106 milliárd forinttal) becsülte túl.
Ez ráadásul felfelé korrigált adat, amikor ugyanis a téves eredményszámítás gyanúja a nyár végén először felmerült, még 250 millió fontos túlbecslésről volt szó. A Deloitte könyvvizsgáló cég által időközben elvégzett vizsgálat feltárta, hogy a Tesco a jelenlegi üzleti év első felére kiadott előzetes útmutatásában 118 millió fonttal, a 2013-2014-es pénzügyi év egészére 70 millió fonttal, az azt megelőző évre pedig 75 millió fonttal számolta túl eredményét.
A Tesco szeptember végén indított átfogó vizsgálatot a Deloitte bevonásával annak kiderítésére, hogy miként lehetett ilyen mértékben elnézni a láncolat által a piacnak kiadott eredménybecslést.
A cég a vizsgálat elindításával egy időben bejelentette, hogy több vezető munkatársa mellett felfüggesztett állásából négy igazgatót.
Október végén a súlyos csalási bűncselekmények felderítésére szakosodott brit nyomozóhatóság (Serious Fraud Office, SFO) közölte, hogy bűnügyi eljárás indult a Tesco negyedmilliárd fontot meghaladó eredménykalkulációs hibájának ügyében.
Minden kiskaput be akar zárni a kormányzat, ami valamelyest mérsékelhetné a nemzetközi kereskedelmi láncokra nehezedő nyomást. Az érintettek szerint a rendkívül diszkriminatív élelmiszerbiztonsági felügyeleti díj emelése mellett a vasárnapi zárva tartás is a nyakukba kapó multik az internetes kereskedelem bővítésével szerették volna csökkenteni a várható forgalom és bevétel kiesést. Ezzel a vevőknek sem kellett volna teljesen lemondaniuk a vasárnapi bevásárlásról, főleg akkor, ha elfelejtettek valamit megvenni hétközben, vagy szombaton. Az NGM az Index felvetésére írt válaszában azonban úgy értelmezte a március 15-i nemzeti ünnepen hatályba lépő törvényt, hogy a termék ugyan megrendelhető vasárnap, de kiszállítani csak hétköznap, ráadásul kizárólag 6-22 óra között lehet.