Az eNET most először végzett középtávú előrejelzést a 2014-2018-as időszakra vonatkozóan, a kutatás eredményeként három forgatókönyv - egy optimista, egy pesszimista és egy realista - állt elő.
A magyarországi internetes kiskereskedelmi piac alakulásának tekintetében a szakértők ezek közül a 2014-es évre vonatkozóan az optimista megközelítést tartják a legvalószínűbbnek, hiszen ha sikerül meghaladni a 266 milliárdos forgalmat, az már 49 milliárd forintos, 22,5 százalékos növekedést jelentene a 2013-as évhez képest.
Ugyanakkor a forgatókönyvek közül tulajdonképpen mindhárom növekedést jósol, a különbség annak mértékéből fakad. Optimizmusra ad okot az is, hogy a 2001 óta végzett kutatások eredményei is biztatóak, a piac gyakorlatilag folyamatosan növekszik és minden évben felülmúlta a várakozásokat.
Jelentős növekedés volt megfigyelhető a 2001-2008 közötti időszakban, ekkor az online kiskereskedelem forgalma 3,2 milliárd forintról egészen 61,6 milliárd forintra nőtt, 2010-ig azonban még ennél is intenzívebb növekedés valósult meg, a forgalom valamivel több mint a duplájára, 132 milliárd forintra emelkedett. A 217 milliárdos áruforgalmat 2013-ban érte el a magyar e-kereskedelem, és ekkor emelkedett első alkalommal 3 százalék felé az online kiskereskedelem aránya a teljes kiskereskedelmi forgalomhoz képest.
A kutatás szerint a 2014-es év egyik legnagyobb hatású akciójának a hazai webáruházak Black Friday keretében meghirdetett akciói számítanak: csak ezen a napon az internetezők körülbelül 2,3-2,7 milliárdos forgalmat generáltak a webáruházak számára.
A felmérés szerzői rámutatnak: nem kizárólag ennek az akcióknak köszönhető a meredekebb növekedési pályára állás, az csupán egy a számtalan tényező közül, amelyek hatással voltak a bővülés mértékére. 2014-ben is több új, szereplő jelent meg a piacon, akik ugyancsak jelentős forgalmat bonyolítottak le, emellett a vásárlási szokások átalakulása, az internetes vásárlásba vetett bizalom növekedése is szerepet játszik az erőteljesebb növekedésben.
A szakértők 2015-re azt jósolják, hogy az elmúlt évek tapasztalatainak megfelelően tovább nő a piac, ám a növekedés mögött nem várt tényezők is szerepet játszhatnak: a 2015 márciusától esedékes - a családi vállalkozásokat leszámítva - minden boltnak kötelező vasárnapi zárva tartás átalakíthatja a vásárlási szokásokat.
Az eNET szakértői szerint az internetes kereskedelem szempontjából kulcskérdés, hogy az e-kereskedők tudnak-e ebből profitálni, magukhoz tudják-e csábítani a vasárnapi vásárlókat. "Amennyiben igen, akkor ez egy fokozott növekedési ütemet indíthat el a magyarországi online kiskereskedelemben" - írják.