beruházások;dugók;

- Közlekedési káosz a fővárosban

Nagy nehezen, de végre sikerült elkezdeni az úgynevezett fonódó villamos pálya építését, ennek lényege, hogy Észak és Dél Buda között átszállás nélkül lehet majd utazni. De nem ez az egyetlen, ami megkeseríti az autósok életét és okoz hatalmas dugókat a fővárosban. Bár joggal merül fel a kérdés, miért kell ezeket egyszerre megvalósítani, tudni kell, a legtöbb felújítás, fejlesztés befejezésére - a beruházások csúszása miatt - az Európai Unió 2015. december 31-ig adott határidőt.

Még csak pár napja zárták le a fővárosban a Margit híd budai hídfőjénél a rakpartot, máris hatalmas a dugó. A Bem rakparton építik a budai fonódó villamos pályáját. A 47-41 villamos vonalát kötik össze a Margit híd és a Batthyányi tér között. A felújítás miatt egy évig lesznek lezárások. A BKK ideiglenes jelzőlámpás csomópontot alakított ki az alsó rakparton, a Margit híd alatt kétszer egy sáv marad meg a közúti forgalomnak. Nem javasolt a Halász utcai lehajtó használata, akik az északi irányból érkeznek, mivel a lehajtóhoz vezető egysávos Fő utca déli irányban sem tud átengedni a jelenleginél nagyobb közúti forgalmat. Ezért aki csak teheti, a Mozaik utcánál hajtson le a budai alsó rakpartra. A 86-os autóbusz vonalán a késések csökkentése érdekében több járművet közlekedtetnek munkanapokon, és szükség szerint más érintett járatokra is több buszt állítanak forgalomba. Az Árpád fejedelem útján a centrum felé jelentős a közúti torlódás.

November elejétől kezdődött a Budaörsi úti új, kétszintes közúti csomópont építésének újabb üteme, amelyhez kapcsolódva a Rahó utca és a Sasadi út között a kifelé vezető útpálya egyik sávját a befelé jövő oldalra helyezik át, az autóbuszsáv pedig ideiglenesen megszűnik. A munkák lezárásáig a közúti forgalom kétszer három sávon haladhat, emellett sávelhúzásokra, sávszűkítésekre és 50 kilométer/órás sebességkorlátozásra kell számítani. Nem jobb a helyzet a pesti oldalon sem.

Tovább folytatódik az 1-es villamos felújítása, mely jelenleg a Kacsóh Pongrác úti felüljárótól a Kerepesi út-Hungária körút kereszteződéséig tart. Ezen a szakaszon sávszűkítésre kell számítani. Tegnap kezdődött a csomópontban lévő útburkolat és a járdaszigetek, valamint a százlábú híd rekonstrukciója. A munkálatok miatt a Kerepesi úton a városközpont felé a buszsávot, a kifelé vezető oldalon pedig a szélső sávot zárják le, várhatóan november 30-ig.

A felújítással párhuzamosan a budai oldalon folytatódik az 1-es villamosvonal meghosszabbítása a Szerémi úton. Ezért a Fehérvári úton kifelé haladva továbbra sem lehet még a Hengermalom út felé kanyarodni, a Hengermalom út Fehérvári út és Szerémi út közötti szakaszán is csak a tömegközlekedési járművek és a célforgalom közlekedhet. Ezen a szakaszon az autósok továbbra is irányonként egy forgalmi sávon közlekedhetnek, mivel a városközpont felé vezető oldalon folytatódik az építkezés. A Szerémi útnak ezen a szakaszán érvényben maradnak a korábbi sebességkorlátozások: a munkaterület mellett legfeljebb 40 km/h sebességgel szabad csak közlekedni.

Mindezeken túl azt sem hagyható figyelmen kívül, hogy a Várkert Bazár és a Kossuth tér átépítése miatt jelentős mértékben csökkent a budai és a pesti felső rakpart áteresztő képessége.

Budapest jobban teljesít...

Legalábbis jobban fog teljesíteni, addig is még várni és szenvedni kell egy kicsit így az októberi önkormányzati választási vigasságok, a többször is átadott, félig kész építészeti csodák (Várkert Bazár, Lánchíd utca, 1-es villamos) után. Több, megadugót előidéző beruházás az őszi választások utánra tolódott.

Szombaton a Margit hídnál zárták le a budai rakpart le- és felhajtóját a fonódó villamoshálózat építése miatt. A budai fonódó villamoshálózat kiépítésére a BKK még tavaly decemberben írt ki közbeszerzési pályázatot, július elején pedig kihirdették az eredményt, melynek értelmében a villamoshálózat Széll Kálmán téri ágát az Óbuda Tram Konzorcium építheti meg 8,2 milliárd forintért, a Bem rakparti ág kivitelezésével pedig a 4,4 milliárdos ajánlatot felkínáló BEM Tram konzorciumot bízták meg. Ugyanakkor a munkálatok nem indulhattak meg időben, mert egy, a közbeszerzési eljárásból kizárt pályázó – aki a BKK információi szerint a közbeszerzési eljárásokon való részvételtől többszörösen eltiltott gazdasági szereplő – megtámadta az eredményt és a Közbeszerzési Döntőbizottságtól (KDB) kérte a döntés megsemmisítését. A KDB szeptember elején hozott döntést: megállapította, hogy a BKK – mivel a közbeszerzési eljárásban bizonyítottan hamis adatokat adtak meg – jogosan zárta ki az eljárás eredményét megtámadó konzorciumot, így engedélyezte a nyertes kivitelezők szerződésének megkötését.

Legalább másfél évig dugókra lehet számítani az egykori Osztyapenko szobor környékén is – október 25-én ugyanis elkezdték építeni a Budaörsi úton a kétszintes csomópontot – kisebb nagyobb csúszásokkal. Az eredeti ütemezés szerint ugyanis az építkezés megkezdése megelőzte volna a metrókijárat és a Péterhegyi út metróbecsatlakozásának megvalósítását. A csomópont előkészítése során azonban tulajdonjogi, szabályozási és területszerzési problémák adódtak, az elhúzódó engedélyezési eljárás miatt pedig egyértelművé vált, hogy a közúti csomópont – és a vele együtt beígért több száz férőhelyes P+R parkolóház - nem készül el még a 4-es metró átadása előtt sem. Az építkezés – ismét csak a tervek szerint – 2015 decemberéig tart.

Már találkoztak egymással az Együtt és a PM vezetői, hogy tisztázzák: a szakítás ellenére sem haragszanak egymásra, így lesznek olyan ügyek, amelyeket közösen képviselnek. A hétfői megbeszélésen az Együtt két vezetőjének Szabó Tímea és Karácsony Gergely igyekezett megmagyarázni, miért akart önállósodni a párt. Szigetvári Viktor, az Együtt ügyvezető társelnöke nem volt ott az egyeztetésen, pedig forrásaink szerint részben miatta akart kilépni a szövetségből a PM tagsága.