Félrevezető, illetve félreérthető információk jelentek meg a napokban a rendőrség „Látni és látszani” elnevezésű országos közlekedésbiztonsági kampányáról. A közlemény szerint november 6-tól december 12-ig tart az országos fokozott közúti ellenőrzés, amelynek során a rendőrség teljes körűen és kiemelten vizsgálja a járművek világítását, láthatóságát, továbbá a vezetői engedélyben szereplő szemüveg és/vagy kontaktlencse viselését, illetve a tartalék szemüveg meglétét – közölte a rendőrség.
A sajtó egy része – nem mellékesen a hatósági közlemény slendriánsága miatt - úgy közölte a hírt, mintha minden szemüveges vezetőnek pótszemüveget kellene tartania a kocsijában. Sokan emiatt „pánikszerűen” fordultak optikushoz, illetve keresték az áruházakban az előre gyártott szemüvegeket – vagyis fölöslegesen költekeztek.
(Hasonló félreértésen alapul, hogy a tartalék izzókészletet is elkezdték keresni az autósok.) Később a rendőrség azt közölte, nem terveznek az egész országra kiterjedő fokozott ellenőrzést a pótszemüvegekre.
Tartalék látásjavítót egyébként csak azoknak kell maguknál tartaniuk – tudta meg a Népszava -, akik különleges szemműködési zavarokkal küzdenek, és ezt a jogosítványukban 110-es kóddal jelölik. Ez a vezetői engedélyek számának egy ezrelékét sem érheti el – tudtuk meg.
Ráadásul hivatalosan nincs szabályozva, hogy milyen módszerrel ellenőrizze a rendőrség a kontaktlencse viselését, s állítólag ezzel korábban a járőrök nem is igen foglalkoztak. Azt is fontos tudni, hogy a tartalék izzókészlet 2009 óta nem kötelező tartozék.
Az autósok számára a tartalékszemüvegnél sokkal fontosabb, de alig ismert, nemrégiben bevezetett szabályozás – aminek megsértése súlyos bírságot vonhat maga után – a KRESZ 84-es számú táblájának kiegészítése. Ez a „Gyermekek” tábla, mely azt jelzi, hogy „a gyermekeknek az úttestre lépésével fokozottan számolni kell”.
Ha e jelzés alatt kiegészítő táblával távolság megjelölése is látható – például 150 méter – akkor ezen a távolságon belül, „ha a közúti jelzésekből más nem következik", legfeljebb 30 kilométeres sebességgel szabad közlekedni.
Vagyis ez így egy fontos, ámde „rejtett” sebességkorlátozó tábla, amelyre eddig kellően nem hívták fel a közlekedők figyelmét.