Budapesti Műszaki Egyetem;autóbemutató;Formula Racing Team;KEFO Motorsport;Formula Student;

Boriszov Dani kapitány (balra) a Budapesi Műszaki Egyetem elektromos versenyautójával FOTÓ: BME FORMULA RACING TEAM

- Mi az a Formula Student?

Belépés csak meghívottaknak! Zártkörű autóbemutatót tart szombaton a tököli repülőtéren a Budapesti Műszaki Egyetem Formula Racing Team, a győri egyetem Arrabona Racing Team és a kecskeméti főiskola KEFO Motorsport csapata. Az előbbi ektromos, utóbbi kettő benzines autóját mutatja be.

Ha zártkörű a rendezvény, miért érdekes? Kevés volt az egyetemekről kikerülő mérnökök gyakorlati tudása, ezért az Egyesült Államokban 1981-ben elindították a Formula Student elnevezésű, egyetemi hallgatóknak meghirdetett sorozatot, ami nem egyszerűen autóverseny, hanem alapvetően konstruktőri vetélkedő.

A hangsúly főként az alkalmazott technikákon, technológiákon és a csapatmunkán, nem pedig a sebességen, Ivagy a fej-fej melletti küzdelmen van. Bizonyítani kell a hallgatók szakmai és üzleti felkészültségét, fiktív befektetőként működő zsűri előtt prezentálni kell az autó költségvetési tervezetét és sorozatgyárthatóságát, valamint a technikai megoldásokat.

Kemény futam ez ringen, főiskolán, egyetemen, mert a Formula Student célja a diplomaszerzés előtti maximális szaktudás megszerzése. Szigorúbb, mint a Forma-1, mert ha itt a futamon egyetlen csavar is kiesik az autóból, a csapatot máris kizárják.

Az óvatosság indokolt: nagy a tempó, miközben helyt kell állni a tartóssági és takarékos fogyasztási próbán és a csapattagoknak komplett pénzügyi, valamint kivitelési tervet is be kell mutatniuk.

A versenyt tehát először az USA-ban rendezték meg 1981-ben, Európában 1998-ban rajtolt az Egyesült Királyságban. A sorozatnak már Magyarország is otthont ad: kedvelt színhelye és immár régiós bázisa lett a világszerte ötszáz csapatot számláló FSversenynek, amelyet az Institution of Mechanical Engineers működtet.

A feladat: együléses, nyitott fülkés formula autó tervezése és építése, pontosabban egy egész projekt bemutatása. Ennek részleteiről Boriszov Danit, a Budapesti Műszaki Egyetem Formula Racing Team kapitányát kérdezte lapunk:

- Csapatunk az egyetem színeiben indul. Ez az "indulás" egy teljes projektet takar. Hiszen autót tervezünk, építünk, vele versenyzünk, és a kocsi köré egész üzleti terv, költségterv, egy komplett vállalat épül fel, féig elméletben, félig a gyakorlatban, tehát nem egyszerű íróasztal melletti modellezésről van szó.

A BME idei autója egy elektromos versenyautó, amelynek két független hajtású hátsó kerekét két elektromos motor hajtja meg. A kocsi 280 kilogramm súlyú, a teljesítménye 120 kilowatt, azaz 170 lóerő, három és fél másodperc alatt gyorsul száz kilométeres óránkénti sebességre. Különlegessége az idei fejlesztésű aero-csomag, amely a tapadást növeli, s Magyarországon az első karbonkompozit monocoque utascella.

A BME csapatában hetvenen dolgoznak, ennyi általában a létszám, bár a részvevők már azért is cserélődnek, mert a kiírás szerint csak egyetemi-főiskolai hallgató vehet részt a fejlesztésekben. Akad közöttük villamos- és gépészmérnök, közgazdász, de még bölcsész is, akinek például a szponzoráció és a rendezvények megszervezése a dolga,

S hogy ez milyen haszonnal jár? A csapatból "kihullott" végzősöket igencsak szívesen alkalmazzák a versenysorozat szponzor vállalatai, hiszen nem csak elméleti, hanem gyakorlati tapasztalatokkal felvértezve érkeznek hozzájuk. Olyan komplex szemlélettel, amelynek hiányára annak idején, még 1981-ben az Egyesült Államokban ébredtek rá, s amiért megszervezték az első Formula Studentet.

Noha már több mint egy hét eltelt Jules Bianchi súlyos balesete óta. A Marussia pilótája továbbra is kómában van, gépek lélegeztetik, és a La Gazzetta dello Sportnak nyilatkozó édesapa, Philippe Bianchi a család számára rémálomszerű időszakról beszélt.