A 69 CD-t tartalmazó óriási csomag hétfőn jelenik meg: másfél évi kutatás, valamint dokumentumok és az eredeti felvételek segítségével végzett munka eredményeképpen.
Az újabb restaurálást a hangtechnika fejlődése indokolta, valamint az, hogy felmerült a veszély, hogy tönkremegy az ötvenes években készült eredeti felvételek némelyike – mondta el Allan Ramsay, a londoni Abbey Road-i stúdióban dolgozó négyfős csapat vezetője.
Az új kiadásnak korábbiaktól való különbözőségét a szakember a digitális fényképezőgéphez hasonlította. "Ha egy megapixeles géppel készítünk felvételt, nagyon szép lesz a kép, de a tizenkét megapixelessel készült képnek jóval nagyobb a felbontása! A hanggal ugyanez a helyzet: az 1980-as évekbeli 16 bit helyett ma már 24 bitet használunk" – magyarázta.
Callas lemezfelvételeit eddig már két ízben adták ki új technikával, először a bakelitlemezről a CD-re történt átálláskor a nyolcvanas években, majd 1997-ben, de soha nem tértek vissza az eredeti szalagokhoz.
Allan Ramsay szerint ez a fő különbség. "Sikerült megoldani az olyan technikai problémákat, mint a kismotorok zaját a Scala körül" – hangsúlyozta. A korabeli technikusok jegyzeteket hagytak hátra, amelyekben felhívták a figyelmet a közlekedési zajokra, és kérték, hogy tegyenek meg mindent azok kiszűréséért".
A digitális technológiával, amely a képernyőn jelenteti meg a frekvenciákat, lehetségessé vált ezeknek a zajoknak az elszigetelése és eltávolítása anélkül, hogy hozzá kellett volna nyúlni volni a mély hangokhoz vagy a zenéhez.
A technikusok valamennyi darabhoz az eredeti analóg felvételekből dolgoztak, kivéve a Médeát (1957), mert az elveszett.
A csomag 26 teljes opera és tizenhárom dalest felvételeit tartalmazza. A legelső, 1949-ben készült felvételek 78-as fordulattal készültek a torinói Cetra Records számára, a magnókazetták és az LP (33 fordulatos) bakelitlemezek megjelenése előtt. Az utolsó felvételek 1969-ből származnak.
A testes wagneri szopránénekesnő drámai fogyókúrák révén karcsú dívává változott, és a bel canto darabjainak olyan híres szerepeit tolmácsolta, mint Bellini Normája vagy Donizetti Lammermoori Luciája. Virtuozitása az operában szokatlan drámai képességekkel párosult.
A Normát 1948 és 1969 között nem kevesebb mint 89 alkalommal énekelte. Utolsó operai szereplése pedig a Franco Zeffirelli rendezte híres Normához fűződik 1964-ben és 1965-ben Párizsban.
Ebben az időszakban hangja rendkívül kifinomult volt, de a szerep túl sokat követelt tőle. 1959-től ugyanis Arisztotelész Onasszisz görög hajómágnással való kapcsolata miatt művészi karrierje visszaszorult. Miután szakítottak – Onasszisz 1968-ban Jackie Kennedyt vette feleségül – Giuseppe di Stefano tenorral közösen tartott előadói esteken próbálta újraindítani énekesi karrierjét, de a felvételek minősége kiábrándító volt, és sohasem kerültek kiadásra.
"Ami megdöbbentő a teljes katalógus újbóli kiadásában, az hangjának a 20 év alatt – 1949 és 1969 között – történt átalakulása. Még a végén is, amikor valóban gondok voltak a hangjával, csodálatos volt a muzikalitása, minden évtizede varázslatos" – mondta Alan Ramsay.
Maria Callas – eredeti nevén Kalogeropulosz – görög bevándorló családban született New Yorkban, és 1977-ben hunyt el Párizsban, 53 éves korában, feltehetően szívrohamban.