A modenai, a reggio emiliai és a greenwichi egyetemek kutatói olasz és angol diákok bevonásával végeztek kutatást, amelyből kiderült,hogy J.K. Rowling könyvének, amelyben manók ás mindenféle fantasztikus teremtmények élnek együtt az emberekkel, olyan hatással van az olvasóra, hogy csökkenti azokat az előítéleteket, amelyekkel sokszor megbélyegzett csoportokkal – bevándorlókkal, homoszexuálisokkal - szemben fennállnak.
A kutatók észak-olaszországí középiskolákban két kérdőívet osztottak ki. Az egyiken aziránt érdeklődtek, hogy milyen könyveket olvasnak, a másikon, hogy miként vélekednek a homoszexuálisokról. Kiderült, hogy azok hajlamosabbak pozitív érzéseket táplálni ezen csoportok iránt, akik leginkább kedvelik a saga főhősét, vele azonosítják magukat és nem két barátjával, Hermionnal és Ronnal, továbbá utálják Lord Voldemort-ot.
Sok iskola keresi a módot, hogyan lehetne a tanulókat empatikusabbá tenni. A Harry Potter olvasása lehetne egy egyszerű és szórakoztató módja a probléma megoldásának. - mondják a kutatók.
„A könyvek nem jelenítenek meg valóságos csoportokat, üzenetüket ezért vonatkoztatni lehetne különböző stigmatizált kategóriákra. Ösztönözni ezeknek a könyveknek az olvasására, belevenni ezeket az iskolai tananyagba, hatással lenne nemcsak a tanulók irodalmi színvonalára, hanem pszicho-szociális magatartásukra is” - jelentették ki.