Az Izlandi Egyetem kutatói csütörtökön valószínűsítették, hogy hamarosan kitör a vulkán, mivel repedéseket és több kerek bemélyedést észleltek a Dyngjujökull gleccser térségében, az Askja kráter közelében. A mintegy 10-15 méter mély, egy kilométer hosszú repedéseket a gleccser oldalán egy szerdai átrepülés során fedezték fel. A vulkanológusok szerint ezeken a helyeken a jégtakaró alatti olvadás miatt süppedt be a felszín. Mivel a kitörés a gleccseren kívül történt, így egyelőre nem fenyegeti a megolvadó jég okozta árvíz a környéket.
A kitörést követően fehér gőz gomolygott a Bardarbunga felett, vulkáni hamu nem jelent meg a radarképerőnyökön, de elővigyázatosságból kiadták a vörös kódot. A vörös riasztás azt jelenti, hogy vulkánrendszer felett 18 ezer láb, azaz 5,4 kilométer magasságban tilos a repülés, a narancssárga riasztásnál lokálisan 1500 méter magasságig zárják le a légteret. Árgus szemmel figyelik a világ légitársaságai az izlandi helyzetet. Négy évvel ezelőtt, 2010-ben számos európai repülőtéren ostromállapot keletkezett, 100 ezer légijáratot töröltek, tíz millió utast kellett átirányítani, amikor a kimondhatatlan nevű Eyafjallajökull vulkán kitört, a vulkáni hamu beborította az európai légteret, hat napra megbénítva a légiforgalmat.
Egy súlyos izlandi vulkánkitörés az Egyesült Államok és Európa közötti légifolyosókat is érinti. Az amerikai Weather Channel emlékeztetett, egy tűzhányó kitörésnél a vulkáni hamu nem csupán a látási körülményeket nehezíti, hanem azért is fontos az elővigyázatosság, mivel olyan veszélyes vegyi anyagokat tartalmaz, amelyek megrongálhatják a repülőgépek motorját, érzékeny rendszereit és eltömődhetnek a szellőzőberendezések is. Egyelőre nem fenyegeti a megolvadó jég okozta árvíz a környéket
A vulkáni hamu olyan veszélyes vegyi anyagokat tartalmaz, amelyek megrongálhatják a repülőgépek motorját.