közszolgáltatás;holding;energiahordozók;

A legkényesebb kérdés, hogy ha nonprofi t lesz a szolgáltató, miből finanszírozzák a működését, beruházásait FOTÓ: TÓTH GERGŐ

- Ködös holdingtervek - Központban az energia

Holding alapú közszolgáltatási rendszer részeként egy társaságcsoportba akarja szervezni a kormány a villamosenergia-, a földgáz- és a távhő-közszolgáltatásokat. A tervezet elemei hasonlítanak a szocialista rendszerben megszokottra, amolyan öszvér megoldás. Az energiahordozók zömét piaci alapon külföldről vásároljuk, ám a tervezett holding nonprofit alapon működne - Lázár János felügyelete alatt. 

Az állami tulajdonú energiaszolgáltatók jó részét összefogó holding nonprofit alapon, a szolidaritás elvét figyelembe véve, kis ráfordítással, fenntarthatóan működne. Röviden a menedzsmentnek nem kell majd törődnie a gazdasági működés törvényszerűségeivel, elég lesz az állami kommünikéket követni - az erről szóló kormányhatározat a Magyar Közlönyben jelent meg.

A tervek szerint az egységes közműszolgáltató társaságcsoport, valamint a központi adatfeldolgozó (számlázó) társaság feletti tulajdonosi jogokat, és a közszolgáltatásokkal kapcsolatos szabályozási jogkört a Miniszterelnökséget vezető miniszter, Lázár János látja el. A nemzeti fejlesztési miniszter pedig gondoskodhat az energiaellátás biztonságáról, az árszabályozási feladatokról, továbbá a közszolgáltatások megrendelésével kapcsolatos feladatokról.

Ebben leginkább az az aggasztó, hogy a tervezett energiaholding monopóliumként fog működni, nonprofit jellegű lesz és a menedzsmentjének nem kell figyelnie a hatékony gazdálkodásra. Csak a nevében lesz holding, és nem a piacgazdaság törvényei, hanem a politika rövidtávú kénye-kedve szerint fog működni - mondta el a Népszava érdeklődésére Hegedűs Miklós, a GKI Energiakutató Kft. ügyvezető igazgatója.

Hozzátette: ez egy szerencsétlen elgondolás, mivel energiáról van szó, amely alapvetően befolyásolja a lakosság mindennapjait és a gazdaság szereplőnek eredményességét. Ugyanis a lakosság kiadásainak 15 százalékát teszik ki az energiakiadások, az üzleti szféra költségei között is jelentős rész az áram- és gázfelhasználás ellentételezése.

Az energetikai kutató szerint a tervezet elemei hasonlítanak a szocialista rendszerben megszokottra, amolyan öszvér megoldás, mondhatni ez egy végsőkig elvitt unortodox gazdaság nem a piacgazdaság törvényei szerinti politikai gondolat. Másrészt súlyos problémát is felvet, mivel a magyar energiaszektor 80 százaléka import alapanyagot használ fel, aminek árára a kormánynak nincs közvetlen befolyása.

Mivel várhatóan a dollár-forint árfolyam fokozatosan romlani fog, így az energiaárának folyamatos drágulása is borítékolható. Ha e mellé még odavesszük, hogy az új energia holding nonprofit alapon működik, kérdés, hogy ki fogja fedezni az ebből eredő nemzetgazdasági veszteséget - tette fel a kérdést Hegedűs Miklós.

A GKI Energiakutató Kft. ügyvezető igazgatója felvetette azt is, hogy ez nem minősül-e tiltott állami támogatásnak, és így nem ütközik-e uniós versenyképességi előírásokkal. Ennek eldöntése az uniós fórumokra vár. A kormányhatározat szerint az új közszolgáltatási rendszer előkészítésére, a szabályozási, gazdasági megalapozó feladatok elvégzésére a Miniszterelnökséget vezető miniszter vezetésével, az igazságügyi miniszter, a nemzeti fejlesztési miniszter és a belügyminiszter részvételével munkacsoport alakul.

A Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal a hátterét adja és az adatokat szolgáltatja a terveket kidolgozó munkacsoportnak. A kormány a teljes közmű-szolgáltatási szektor - hulladékgazdálkodás, víziközmű-szolgáltatás, kéményseprő-ipari szolgáltatás, távhőszolgáltatás, villamos energia szolgáltatás, földgázellátás - helyzetét vizsgálja, hogy miként vonhatók be a holdingba.

Várhatóan október 31-ig készül el az a a gazdasági számításokkal alátámasztott jogszabálytervezet és intézkedési terv, amelyek alapján a hírek szerint már jövő évtől elindulhat a holding alapú közszolgáltatási rendszer.

Mostantól mindenki számára elérhető az Otthontérkép legújabb fejlesztése, a „Bűnözési térkép”. A rendőrség hivatalos adatai alapján 44 vidéki város és Budapest összes kerülete gépjármű feltöréseit, és lopásait, lakásbetöréseit, személy ellen elkövetett bűneseteit nyomon követhetjük.