Az autóvezetés közben készített selfie - és általában a mobiltelefon használat - nagy mértékben eltereli az ember figyelmét; a kutatásban résztvevők fele elismerte, hogy menet közben más dolgokat is lefotózott már okostelefonjával.
A felmérésből az is kiderült, hogy minden negyedik fiatal posztol új anyagokat, vagy ellenőrzi üzeneteit a közösségi oldalakon, miközben autót vezet - a kockázatokkal a fiatal férfiak törődnek legkevésbé, a lehetséges veszélyekkel azonban szinte minden megkérdezett tisztában volt.
A fiatalkori elhalálozások leggyakoribb
oka az autóbaleset, ezért a Ford tavaly útjára indította Európában a a több díjat is elnyert Driving Skills for Life programot, aminek keretében már több mint ötezer 18 és 24 év közötti fiatal vett részt gyakorlati képzésen, és ugyancsak több ezren követték figyelemmel az online tréningek anyagait is.
A vállalat most kibővíti a képzések témakörét, hogy felhívja a figyelmet arra, mennyire veszélyes vezetés közben a selfie-zés, az okostelefonos alkalmazások használata és a közösségi oldalak követése.
"Rengeteg fiatal életének szerves része, hogy okostelefonjával selfie-ket készít - csakhogy ez egy autó volánja mögött ülve kifejezetten rossz ötlet" - mondja Jim Gragam, a Ford Driving Skills for Life managere.
"Nyugtalanító jelenség, hogy nagyon sokan ismerik el: gyakran fotóznak telefonjukkal autózás közben - ezért vezetéstechnikai programunkban mindenképpen fel kell hívnunk a figyelmet ennek veszélyeire.
" Idén több súlyos vagy halálos kimenetelű sérüléssel járó autóbalesetet okozott már, hogy a tragédia előtti pillanatokban a vezető éppen selfie-t készített, és a közösségi oldalakon is egyre gyakrabban bukkannak fel vezetés közben készült selfie-k.
A felmérés szerint a brit autósok a leginkább hajlamosak egy selfie készítésére vezetés közben (33 százalék), utánuk a németek következnek (28 százalék), majd a franciák (28 százalék). A kutatás fényt derített a következőre is: szinte minden román autós fotózott már menet közben (97 százalék), de a németek (55 százalék), a britek (43 százalék) és a franciák is sűrűn élnek ezzel a lehetőséggel.
A Ford számításai szerint egy selfie elkészítése átlagosan 14 másodpercre tereli el az autós figyelmét a vezetésről, a közösségi oldalak ellenőrzése pedig mintegy 20 másodpercbe telik - ami elég ahhoz, hogy egy 100 km/órás sebességgel haladó autó öt futballpályányi távolságon száguldjon végig.
Amíg egy autós 100 km/órás sebesség mellett elkészít egy selfie-t, az autó akkora távon száguld végig, mint egy atlétikai futópálya - méghozzá vakon. De nézzük, mekkora távolságra kötik le a figyelmünket vezetés közben más, hétköznapi dolgok!
A frizura megigazítása = 120 méter, vagyis négy kosárlabdapálya hossza
Hívás indítása kézben tartott mobiltelefonról = 200 méter, vagyis négy olimpiai úszómedence
SMS küldése = 280 méter, vagyis 12 teniszpálya
Selfie készítése = 400 méter, vagyis egy teljes kör az atlétikai futópályán
Közösségi oldalak átfutása = 560 méter, vagyis öt futballpálya
Forrás: US 100Car Naturalistic Study
"Egy selfie elkészítése azonnal veszélyhelyzetet teremt az autós, az utasok, a gyalogosok és a többi közlekedő számára." - figyelmeztet Giordano Biserni, az olasz Közlekedésrendészet Támogató Szövetség elnöke.
"A biztonságos autózás alapja, hogy a forgalomra figyelünk, és minden pillanatban uraljuk az autót".
A Ford Driving Skills for Life 10 évvel ezelőtt indult útjára az USA-ban, és eddig több mint 100 000 fiatal autóst részesített gyakorlati képzésben.
Az európai kontinensen már Belgiumban, Franciaországban, Németországban, Olaszországban, Romániában és az Egyesült Királyságban is működik a program.
A képzésben hamarosan megjelenik egy új elem, amikor a zárt tesztpályán haladó autóban a képzett oktató arra kéri az autóst, hogy készítsen egy selfie-t, miközben lassan manőverez a járművel.
"A tanulók eleinte nem nagyon izgatják magukat, ám amikor meglátják, hogy selfie-zés közben mennyi bóját lapítottak ki, igencsak elgondolkodnak" - meséli Graham. "Kijózanító érzés azzal szembesülni, milyen következményekkel jár egy selfie készítése vezetés közben, ezért nagyon fontos, hogy ezt az üzenetet a lehető leghatékonyabban elültessük a fiatal autósok tudatában."
Hazánkban sem árt vigyázni: nemcsak a selfie-zés, de minden olyan eset szabálysértésnek minősül, amikor a gépjárművezető a mobiltelefon egyes funkcióit igénybe veszi, figyelmét egy pillanatra is elvonva akár egy gombnyomás is balesetveszélyes lehet - ezért a KRESZ autóvezetés közben a mobiltelefon bárminemű használatát - hívás kezdeményezését csakúgy, mint a bejövő hívás visszautasítását - tilalmazza.