A tervek szerint ősszel ismét tárgyalóasztalhoz ülnek a fuvarozók a kormánnyal, hogy tovább egyeztessenek az elektronikus útdíjszedő rendszer (HU-GO) finomításáról és a szállítási vállalkozók egyéb javaslatairól - tudtuk meg Dittel Gábortól. A Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestületének (NiT Hungary) ügyvezető főtitkára elmondta: az eddigi megbeszéléseken sikerült elérni, hogy a elkészüljön az úgynevezett amnesztia rendelet, amely várhatóan már az őszi ülésszak elején az Országgyűlés elé kerül. A rendelkezés azoknak a szállítási vállalkozóknak téríttetné vissza azokat a bírságot, amelyeket önhibájukon kívül, a díjszedési rendszer hiányosságai miatt kaptak és fizettek be. Az ilyen estekre jó példa, hogy egyes szakaszokon a határátkelőnél nem volt lehetőség az úthasználatra jogosító úgynevezett viszonylati jegyek megvásárlásra. Ezért a teherautósok a legközelebbi elárusító pontnál a határig visszamenőleg váltották meg a jegyeket, ám ennek ellenére tetemes összegű büntetést kellett fizetniük. Hasonló helyzetek álltak elő a forgalomelterelések esetén is, amikor ugyan a tehergépkocsik érvényes jeggyel közlekedtek, de nem azon az útvonalon, amelyre kiváltották a tikettet. Ezért szintén bírságot kaptak, miközben nem a saját hibájukból változott az útiterv.
HU-GO működésének a további finomításáról is tárgyalnak majd a kormányzattal - folytatta Dittel. Így szóba kerül majd az úgynevezett elemei útdíjszakaszok további bontása is. Vagyis a fizetős útrészek átalakítása, hogy a díjfizetés minél jobban a valóban megtett úttal legyen arányos, s ne kellejen a teherautósoknak több kilométeres szakasz használati tarifáját kifizetni, amikor egy-egy fizetésköteles szelvényen csak néhány száz métert tesznek meg. Emellett maga a díjfizetési rendszer is megújításra vár. Ugyanis ma még előre kell fizetniük a kamionosoknak az úthasználatért, s emiatt a fizetési számláikon olyan pénzeket - estenként több százezer forintot - kell lekötniük, amit aztán nem használnak fel a díjkiegyenlítésére. Az Ipartestület szerint feleslegesen "parkol" így a fuvarozók pénze, miközben erre az egyéb kiadásaik finanszírozásához égetően szükségük lenne.
Az ügyvezető főtitkár arról is beszélt, hogy a rendszer egyelőre csak az Euro3-as környezetvédelmi szabványnak megfelelő teherautóknak ad kedvezményt az alacsony szennyezőanyag kibocsátásuk miatt. Miközben ma már járnak az utakon Euro4-es, Euro5-ös és Euro6-os normákat teljesítő tehergépjárművek is, amelyek nem kapnak árengedményt. Mindezek miatt az útdíjtörvényt több ponton is módosítani kell majd. Ugyanakkor az érvényben lévő rendelkezés egyes előírásai nem teljesültek, például már régen létre kellett volna hozni azt a társadalmi egyeztető szervezetet, ami az útdíjtörvényben szerepel.
Egyre növekvő gondot okoz a járművezetők képzése - hívta fel a figyelmet Dittel Gábor. A szükségesnél ugyanis kevesebb a tehergépkocsi vezető, s a meglévő állomány is egyre korosabb. A fiatalok ugyanis nem vonzódnak a kamionsofőri pályához. Amellett, hogy ez a munka erős elhivatottságot igényel, a megfelelő jogosítványokat elég borsos áron lehet megszerezni. Egy-egy vezető felkészítése 700-800 ezer forint kiadással jár. Ezért a fuvarozók érdekképviseletei azt szeretnék elérni, hogy megvalósuljon az "egyharmados" képzési modell. Vagyis az oktatási kiadásokat egyharmad-egyharmad arányban viselje a munkáltató, a munkavállaló és az állam.
Érdemes megjegyezni: tavaly július elsején indult a HU-GO, vagyis a megtett úttal arányos elektronikus útdíjszedési rendszer. A kormány a tervezettnek megfelelően azóta több mint 150 milliárd forintot szedett be a fuvarozóktól, amit a vállalkozók tovább is hárítottak a megrendelőkre, azok pedig a vásárlókra, vagyis az emberekre. Így elemzők szerint a 3,5 tonna feletti súlyú járművekkel közlekedőkre tavaly kivetett komoly sarc nem más mint egy újabb adó, amit végül a lakosság fizet meg.
A rendelet 13 mellékletben sorolja fel a szabályszegéseket, melléjük téve, hogy azokért mekkora bírság fizetendő, és hogy a fuvarozó cég vagy pedig a járművezető állja a számlát. Így például van melléklet az engedély nélküli fuvarozásra, az engedély nélküli személyszállításra, a vezetési idő túllépésére, vagy éppen a tachográf hiányára, hibájára, illetve manipulálására.
Ha egyszerre több szabálysértést észlel a hatóság, ekkor nem az egyes tételek összege lesz a végső bírság, hanem létezik egy bírságplafon. Az új szabály megszünteti a szabálysértések korábbi - súlyosabb és enyhébb - kategóriáit, mindössze a cégre, illetve járművezetőre történő szétválasztás marad. Az egyes bírságtételeket - mindkét esetben - összesíteni kell. A cégeknél az összeg nem haladhatja meg a legsúlyosabb bírság háromszorosát, a járművezetőknél pedig a másfélszeresét, a felső korlát a cégeknél a 2,2 millió, a járművezetőknél 800 ezer forint.
Ez az összeg elég hamar össze tud jönni, hiszen például a súlyosabb csoportból a napi 9 órás vezetési idő 1,5 órás túllépése már 300 ezer forintos bírsággal jár, de az 56 órás heti vezetési idő 9 órával való túllépése újra csak ekkora bírságot von maga után. Mindkét esetben közösen fizet a fuvarozó és a járművezető.