Azt tapasztaltam, hogy a Volánbusznak nincs szüksége sofőrökre. Fogalmunk sincs, hogy a BKK-nak mi a motivációja, hogy sofőröket akar átirányítani a Volánbuszhoz, amikor egyébként is buszvezető hiány van a BKV-nál - mondta el lapunk érdeklődésére Dorner Lajos, a városok közösségi közlekedésének javítását célul kitűző Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) elnöke.
Az egyre terebélyesedő vita előzménye, hogy 2014 áprilisától a BKK megrendelése alapján nyolc éven át a Volánbusz üzemeltet több budapesti agglomerációs járatot. A Budakeszire, Budaörsre, Diósdra, Gyálra, Nagykovácsiba, Pécelre, Remeteszőlősre, Solymárra, Szigetszentmiklósra és Törökbálintra közlekedő járatok üzemeltetését a BKK által kiírt közbeszerzési pályázatán nyerték el. Ezeken az útvonalakon 11 milliárd forintból beszerzett 167 új alacsonypadlós autóbusz közlekedik majd.
A szerződés szerint a Volánbusznak módjában áll először önkéntes jelentkezőket fogadni a BKV-tól. Ha a Volánbusz nem tudja "átcsábítani" a szükséges 320 embert, akkor a szerződés szerint a hiányzó járművezetői létszámot munkáltatói jogutódlás keretében veszik át, ami változatlan bérezést és foglalkoztatási körülményeket jelent - elméletileg.
A VEKE elnöke szerint az utóbbi időben emiatt eldurvult a viszony a BKV buszos szakszervezet és Vitézy Dávid, a BKK vezérigazgatója között. A BKV sofőrök zöme ugyanis nem akar átmenni a Volánbuszhoz mert egyrészt kevesebb lenne a fizetésük, illetve olyan is előfordulhat, hogy a sofőr a korábbi BKV-s fizetésének egy részét a cafetériaként kapja meg. Másrészt nem mindegy, hogy az eddigi lakhelyéhez közeli garázsba, vagy a főváros másik végébe kellene eljutnia hajnalban egy másik kocsiszínbe. E szempontokat nem veszik figyelembe a BKK-nál - állítja a VEKE elnöke.
A BKV-nál ugyanakkor sofőrhiány van, aminek oka, hogy a villamos felújítások (például az 1-es vonal Hungária körúti munkái) csúsznak, így továbbra is szükség van a villamospótló buszjáratokon dolgozó nagyszámú vezetőre.
Így a BKV kettős szorításban van: biztosítson kellő számú buszt a villamos pótlásra, egyúttal adjon át több embert a Volánbusznak.
Ugyanakkor nem lenne szerencsés, ha a BKV-Volánbusz huzavonáját a sofőrökért, az utasok sínylenék meg, vagyis a szolgáltatás színvonala nem eshet emiatt. Másrészt a sofőrök "ráncigálása" nem szolgálja a közlekedés biztonságát sem, mivel fontos, hogy a buszvezetők nyugodt körülmények között végezhessék munkájukat - figyelmeztet Dorner.
Hozzátette: a VEKE javasolta, hogy tekintsék át a Volánbusznak átadott agglomerációs járatokat, és ahol például közelebb van BKV garázs, mint a Volánbuszé azt adják "vissza" a BKV-nak, cserébe viszont a Volánbusz kocsiszínekhez közelebbi BKV járatokat adna a fővárosi közlekedési társaság. Erre azonban nem volt nyitott a BKK.
Így a jelenlegi állapot szerint az átadott járatok működési költsége jelentősen emelkedett a korábbi állapothoz viszonyítva, amikor még a BKV látta el azokat. Azonban a BKK ezeket az adatokat - a buszok üresjárati költségeinek emelkedését - szigorúan titokban tartja. Dorner Lajos szerint ebben rengeteg pénz, megtakarítási tartalék rejlik. A VEKE ezért fontolgatja, hogyha a BKK kérésre nem adja ki ezeket az adatokat, akkor közérdekű információk nyilvánosságra hozataláért a bírósághoz fordul.
Nemes Gábor, a BKV-nál működő Egységes Közlekedési Szakszervezet (EKSZ) a cég tervbe vett a bérszerkezet átalakítása miatt aggódik. A bértárgyalásokon készült jegyzőkönyvek arról tanúskodnak, hogy az új szerkezetben minimálbér-környéki alapbért adnának a dolgozóknak, e fölött több féle juttatást is adnának, így a nettó bér érdemben nem változna. Az alacsonyabb alapbér miatt viszont hosszú távon a dolgozók rosszabbul járnak. A szakszervezet az autóbusz-ágazat kiszervezésével továbbra sem ért egyet, mert nincs megfelelő hatástanulmány, az agglomerációs buszokkal kapcsolatos változásról pedig az új szolgáltatótól, a Volánbusztól kapnak tájékoztatást a dolgozók, a BKV-tól nem.
Az EKSZ szerint a BKV munkavállalói csendben tűrnek, mert félnek, vagy menekülnek a cégtől. Úgy vélik, hogy megalázó, amit a BKV tesz dolgozóival az agglomerációs vonalak létszámátadása során. Burkolt fenyegetések, hazugságokon nyugvó közös megegyezéses felmondások sokasága jellemzi a vállalatot.
A BKK szerint azonban az EKSZ hangulatot kelt, és valótlanul azt állítja, hogy a Volánbusz nem vesz át annyi járművezetőt, ahányat a kiszervezés miatt elküldenek a BKV-tól. A BKK álláspontja szerint az új autóbusz-üzemeltetési modell bevezetésével hatékonyabb az üzemelés, és jelentősen csökkent a korábban 4-5 százalékos műszaki meghibásodási mutató.