Folytatódik a közösségi közlekedés megkezdett átalakítása, az év végére lezárul a Volán-társaságok regionális összeolvadása - ezt Seszták Miklós nemzeti fejlesztési miniszter jelentette ki a napokban. Az újjászervezés egyik célja a közösségi közlekedés személyszállításon belüli 22-25 százalékos részarányának megőrzése. (Az uniós átlag 12-15 százalékos.) A nemzeti fejlesztési tárca, - a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt.-vel karöltve - 2012-ben létrehozta a Szakszervezeti Fórumot, ahol azóta is folyamatosan tárgyalnak a munkavállalók képviselőivel a Volán-társaságok integrációjáról. A fórumon arról is megbeszéléseket folytatnak, hogy a járműpark modernizációja milyen ütemezés mellett menjen végbe. Az eszmecseréken a kormányzat rendszeresen arra hivatkozik, hogy az évek óta tervbe vett vállalati fúzióra azért van szükség, mert így költséghatékonyabban tudnak majd gazdálkodni. A kormány ugyanakkor ígéretet tett arra, hogy a Szakszervezeti Fórumot addig működtetik, amíg a cégösszevonások be nem fejeződnek. A következő egyeztetés - a tervek szerint - 2014 szeptemberében lesz.
A kormány szándéka szerint a 24 állami tulajdonban lévő Volán társaságot 7 regionális társaságba szervezik át, amitől 2015 januárjától évente 4-5 milliárd forint megtakarítást remélnek a korábbi időszakhoz képest. A kormány arra tett ígéretet, hogy az így keletkezett megtakarítást a szolgáltatások színvonalának emelésére fogják fordítható. A szakma egyik legnagyobb problémáját a járműpark kritikus elöregedése jelenti. A kormány ugyanakkor a teljes járműrekonstrukciót csak alvállalkozók bevonásával látja megvalósíthatónak, mivel sem a Volán társaságok, sem pedig a központi költségvetés nem rendelkezik az ehhez szükséges pénzügyi forrással - erről beszélt a Népszavának Baranyai Zoltán, a mintegy 17 ezer Volán-dolgozó 40 százalékának érdekeit képviselő Közúti Közlekedési Szakszervezet (KKSZ) alelnöke.
A munkavállalói érdek-képviseleti vezető ehhez hozzátette, hogy a bajok tulajdonképpen itt kezdődnek, ugyanis csak az lehet megnyugtató megoldás a szakszervezetek számára, ha az alvállalkozóknál ugyanolyan feltételek mellett foglalkoztatják majd az átveendő volános dolgozókat, mint amit a jelenlegi anyacégeknél alkalmazott a kollektív szerződés előír. Baranyai Zoltán beszámolt arról, hogy ígéretet kaptak a Volán-dolgozók képviselői, hogy az alvállalkozóknál történő foglalkoztatás feltételei nem romlanak, ám vannak olyan tapasztalataik, hogy ez a gyakorlatban nem mindig valósul meg. Ugyanakkor az MNV Zrt. megígérte, hogy a következő évben mintegy ezer darab új buszt állítanak forgalomba a Volán társaságoknál, amelyhez a Magyar Fejlesztési Bank 150 milliárd forintra növelt keretösszegű Közösségi Közlekedésfejlesztési Finanszírozási Programjában elérhető hitelek nyújtanak majd forrást.
A KKSZ alelnöke szerint természetesen üdvözlik az ezer darab új busz 2015-ben történő beszerzését, ám a jelenlegi mintegy 14 éves átlagéletkorú Volán járműpark megfiatalításához, vagyis ahhoz, hogy az átlagéletkor 10 év alá csökkenjen, arra lenne szükség, hogy 2016 után tartósan évente legalább 250-300 darab új autóbuszt állítsanak forgalomba. Éppen ezért a KKSz azt tartaná megnyugtatónak, ha a járműflotta fejlesztés alvállalkozók bevonása nélkül valósulna meg, és a Volán cégek képesek lennének önerőből, állami támogatások segítségével megvásárolni a szükséges autóbuszokat.