A használtautó-index egy arányszám, amely az adott időszakban elkelt használtautók aktuális összértékét viszonyítja a 2009 első negyedévében mért szinthez. A 100 százalék feletti szint azt jelzi, hogy a piac felette jár a bázisidőszak teljesítményének.
Az autós portál közleménye szerint egyrészt tovább növekedett a gazdát cserélő használt autók mennyisége, amit a szezonális hatáson kívül a tavalyi első félévhez képest 45 százalékkal bővülő import, illetve az újautó-eladások 21 százalékos növekedése is felpezsdített. Másrészt az is növeli a piaci forgalom összértékét, hogy az átlagárak egy év alatt csaknem 7 százalékkal megugrottak, amiben a használtautó-importra kiterjesztett vagyonszerzési illeték bevezetése is szerepet játszik.
A közlemény idézi Fodor Lászlót, a Használtautó.hu marketingvezetőjét, aki elmondta: egyelőre nem látszik jele annak, hogy a piac mennyiségi bővülése a közeljövőben kifulladna. Az átlagár 6,7 százalékos növekedése azonban jórészt egyszeri hatás: azt elsősorban nem a tavasszal megélénkülő kereslet, hanem a használtautó-importra kiterjesztett vagyonszerzési illeték év eleji bevezetése okozta.
Lefelé nyomja ugyanakkor az árat, hogy a kínált autók átlagéletkorának növekedése nem állt meg, a meghirdetett személyautók 68 százaléka legalább 9 esztendős - tette hozzá.
Korcsoportok szerint vizsgálva az árváltozást kiderül, hogy a legnagyobb áremelkedés a 3-5 éves, illetve a 6-8 éves használt autók körében következett be: átlagosan több mint 15, illetve 13 százalékkal magasabb árak jellemzik ezeknek az autóknak a hirdetéseit, mint egy éve ilyenkor.
Az újszerű, 0-2 éves használt autók esetében a legkisebb a százalékos többlet, hiszen azok a piac átlagáránál eleve drágábbak, s esetükben nagyobb áremelkedés mellett a potenciális vásárlók nagyobb számban fordulnának az alternatívák jelentő új autók vagy a kedvezménnyel kínált szalonautók felé.
A portál szerint minden korcsoportban az látható, hogy míg az előző év második felében lassú lemorzsolódás jellemezte az árakat, a vagyonszerzési illeték bevezetése óta megdrágult import felfelé nyomta a belföldön kínált használt személyautók árát is. A második félévben azonban további jelentősebb árnövekedésre már nem kell számítani.