Orbán-kormány;gazdaságpolitika;befektetők;GKI;gazdasági növekedés;

- GKI: nem lesz még egy ilyen jó évünk...

Továbbra is a régió sereghajtói közé tartozik Magyarország a gazdasági növekedést tekintve. Idén ugyan látványos javulást prognosztizálnak az elemzők, de ez többnyire csak átmeneti, illetve egyszeri tényezőknek köszönhető. Ha kifut a 2007-2014-es uniós pénzügyi-támogatási ciklus hatása, kifulladhat a hazai növekedés ereje is.

A magyar gazdasági számára jó hír, hogy a sok átmeneti, pozitív tényező nyomán növekedési szempontból a 2014-es év az elmúlt évekhez képest kiugróan jónak tűnik, a rossz hír viszont az, hogy az elkövetkező évekhez képest is az lesz - mondta Vértes András, a GKI Gazdaságkutató Zrt. elnöke a gazdasági kilátásokat ismertető jelentésük bemutatóján.

A növekedés jelenlegi gyorsulása főleg átmeneti tényezők: a választási gazdaságpolitika és az uniós támogatások beömlésének következménye. A GKI idén 2,5 százalékos GDP növekedéssel és 0,5 százalékos éves inflációval számol.

A kormány egyik politikusának kijelentése, miszerint "bármelyik céget államosíthatjuk, amelyik beleillik a rezsicsökkentési tervbe", azt üzeni az esetleges befektetőknek, hogy Magyarországon jogbizonytalanság van és a magántulajdon is bármikor bárkitől elvehető. Ahol pedig ez nincs biztonságban, attól az országtól a befektetők távol maradnak - jegyezte meg a GKI elnöke.

Holott nagy szükség lenne a működő tőkére, mert igaz ugyan, hogy a beruházási ráta a tavalyi 18 százalékról 2014-ben 19 százalékra emelkedik, de elsősorban azért, mert most hívják le az előző uniós pénzügyi ciklus még fennmaradt forrásait. A programok döntő hányadát, mintegy 95 százalékát az uniós forrásokból megvalósított állam és önkormányzati infrastrukturális beruházások adják, mint például a vasút fejlesztés.

Molnár László, a GKI vezérigazgatója arra hívta fel a figyelmet, hogy ezek a létesítmények később már nem növelik a GDP-t. Ehhez Karsai Gábor, vezérigazgató-helyettes annyit tett hozzá, hogy a beruházások mértéke 2016-ban, a 2007-2014-es uniós pénzügyi ciklus kifutásával visszaesik. Ezzel egyébként még a kormány konvergencia programja is számol.

Vértes azt is közölte, Magyarországon nem iparosításra van szükség, azt a vállalkozói szféra megoldja, hanem az elaggott állami szolgáltatások - oktatás, egészségügy - korszerűsítésére kellene helyezni a hangsúlyt. Ezek mellett elengedhetetlen a biztonságos gazdasági környezet kialakítása, ahol a politika nem avatkozik bele a gazdaság minden napi ügyeibe. Most inkább kiszivárog a hazai és a külföldi tőke. Molnár azt sem zárta ki, hogy sokan kimenekítik a tőkéjüket a bizonytalan magyarországi helyzet miatt.

A magyar gazdaság elmúlt években mutatott gyenge növekedési teljesítményét is, főleg a befektetési környezet, így a jogbiztonság romlása magyarázza. Ebben nincs pozitív változás. Magyarország nemzetközi megítélése bár javult, de magas adósság-megújítási szükséglete, alacsony potenciális növekedése és az európai normáktól számos vonatkozásban eltérő szabályozási és intézményrendszere miatt továbbra is negatív. A hitelminősítők még a kilátások javításához sem látták elégségesnek az eredményeket.

A foglalkoztattak száma 2014-ben statisztikailag látványosan emelkedik, a munkanélküliség pedig tovább csökken. De mindkét folyamatban főleg a közmunkán (és csak kis részben az üzleti szférában) foglalkoztatottak számának növekedése játszik szerepet.

A GKI előrejelzése szerint 2014-ben is 3 százalék alatt lesz a GDP-arányos államháztartási hiány. Ehhez azonban 100-200 milliárd forintos kiigazításra lesz szükség. Az államadósság valós és tartós csökkentése ilyen alacsony GDP-növekedés és infláció mellett nem lehetséges.

A GKI elnöke a Népszava kérdésére elmondta, a szolgáltató cégek államosítása, a nonprofit gazdálkodás meghirdetése, a verseny kizárása ebből a szektorból, a hatékonyság és a minőség romlásával fog járni. Ez az alacsony ár komplexus engem arra emlékeztet, amikor 35 évvel ezelőtt a Túró Rudit az MSZMP központi bizottsága akarta beárazni, de költségtényezőt akkor és most sem lehet figyelmen kívül hagyni - tette hozzá Vértes.

Az energiaárakat úgy akarja meghatározni a kormány, hogy az energia döntő hányadát importálja az ország. Ráadásul megfigyelhető egy tudatos forint gyengítési politika is, ami tovább drágítja az energiahordozókat. Ezt 1-2 évig lehet csinálni adófizetői pénzekből finanszírozott támogatásokkal, de 3-5 éven belül a ez az egész rendszer bedől.

Az olajárrobbanás sem állt meg 1973-ban a magyar határon, ahogy az akkori politikusok hirdették és az energiaárak most sem fognak lefékezni sem Záhony, sem Hegyeshalom előtt.

A magyar gazdasági évtizedes lecsúszása a régió országaihoz képest 2014-ben végre nem folytatódik, de a tartós kilábaláshoz szükséges mélyreható változtatásokból szinte semmi nem látható - összegezte Vértes András.

"A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium eleget tesz a dohánykoncessziós pályázatok elbírálásával kapcsolatban, közérdekű adatok kiadása iránt indított peres eljárásban hozott jogerős ítéletben foglaltaknak" - olvasható az NFM közleményében, amely szerint a bíráló bizottságban az egyes minisztériumok részéről az alábbi személyek vettek részt: Bagoly Andrea, dr. Bitay Márton, dr. Czipa Balázs, Gulyás Andrea, Hernádi Ádám, Kohut Balázs, László András, dr. Lenner Áron Márk, dr. Mészáros Karina, dr. Mihalovics Péter, dr. Orbán Krisztina, Pindroch Szilárd.