Missine szerint a szobor fél drágakőből 1508-ban készült, és Firenze környékén akadtak rá. A címe "A vénség ocsmánysága". A mérete 4,73 centiméter magas, 4,98 centiméter széles, és harmad nagyságban hűséges formája egy emberi koponyának. A kutató szerint a művet 1987-ben akkor 600 márkáért, (mai értékben 415 euróért) vásárolta meg egy hamburgi régiségkereskedőnél egy német orvos házaspár, Winfried és Waltraud Rolshausen, és rendelőjében helyezte el.
Az állítólagos képzőművészeti kincset megszemlélte Roger Saban, a párizsi Descartes egyetem orvosi karának hajdani professzora, és megcsodálta. Kifejtette, hogy föltűnő hasonlóság észlelhető az 1489-ben készült Leonardo rajz sorozat vázlataival, amelyek aztán a XVII. században uralkodott II. Károly angol király birtokába kerültek.
A francia professzor szerint a rajzokról hiányzik az alsó állkapocs, és ez figyelhető meg a Firenze környékén lelt szobron is. Carlo Vecce, Leonardo egyik életrajz írója jegyezte föl, hogy a művész 1480 táján kezdett érdeklődni az emberi test anatómiai jellegzetességei iránt, és az 1500-as esztendők elején a firenzei Szent Mária kórházban többször is részt vett boncolásokon, nagy hűséggel örökített meg részleteket.
Az adatokat képzőművésztörténeti körökben többen is kétségbe vonják. Arra hivatkoznak, hogy Leonardo, ellentétben Michelangelóval, soha nem dolgozott szilárd nyersanyaggal, és ha mégis megtörténhetett, agyaggal keverte. És ha föltételezik is, hogy így lehetett, kétséges, a keverék elég hajlékony és ellenálló volt-e arra, hogy ilyen alkotás készüljön belőle.
A legkategorikusabb tagadók egyike a Le Monde szerint Laneyrie-Dagen asszony belga kutató, aki azt állítja, teljesen ismeretlen akárcsak erre emlékeztető Leonardo-féle miniatúra.