A Nielsen adatai eltérnek a KSH számaitól. A kétéves csökkenés után újra nőtt mennyiségben az élelmiszer- és vegyiáru-kiskereskedelem forgalma Magyarországon; az idei első negyedév során 1,6 százalékkal több árut adtak el a boltok, mint tavaly január-márciusban. Ezzel egy időben értéket tekintve a forgalom 3,5 százalékkal nőtt.
Az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ) értékelése szerint a kiskereskedelmi forgalom bővülésének háttere a gazdaság növekvő teljesítménye, az alacsony infláció, a reáljövedelmek bővülése. A szövetség szerint a második félévben mérséklődhet a fogyasztási cikkek piacának növekedése, éves szinten az azonban így is elérheti a 2-3 százalékos mértéket.
A növekvő legális kiskereskedelmi forgalomban az OKSZ szerint szerepet játszik az onlinepénztárgép-rendszer is. Nem választható külön a reáljövedelmek növekedésének és a piactisztulásnak a hatása.
Vámos György, az OKSZ főtitkára a Népszavának megjegyezte, egy negyedév adataiból nem szabad az egész évre következtetni. Hangsúlyozta, a fogyasztás tartós növekedése a gazdaság fenntartható bővülésétől függ.
Udvardi Attila, a GKI Gazdaságkutató Zrt. kutatásvezetője megemlítette, az is sokat mond, hogy a GDP-ben mekkora a fogyasztás, a beruházás, illetve a kivitel aránya. Az elemző is megerősítette, az adatokból nem lehet egyértelműen megállapítani, mekkora rész a lakosság valós többletköltése, és mekkora az online pénztárgépek miatti forgalomnövekedés. Az állam áfabevétele biztosan növekszik, de hogy valójában mennyivel többet vásárolnak az emberek, az nem derül ki.