privatizáció;Takarékbank;

Kisemmizett takarékszövetkezetek FOTÓ: VAJDA JÓZSEF

- Trükkös Takarékbank-privatizáció

A Takarékbank körüli háborúnak még nincs vége, de két fronton is csatát vesztettek a takarékszövetkezetek. A Alkotmánybírák az ügyben beadott egyik beadványt számukra kedvezőtlenül bírálták el, a takarékbank kormányközelinek tartott jövőbeli tulajdonosai pedig egy értékpapírtrükkel látszanak kibújni a részvényátruházást megtiltó bírósági verdikt alól.

Kiskaput talált a TakarékBank a Fővárosi Törvényszék korábbi, ideiglenes intézkedésével szemben. A bírói fórum ugyanis korábban megtiltotta, hogy az állami Magyar Fejlesztési Bank (MFB) Zrt. és a Magyar Posta Zrt. átruházza a Takarékbank Zrt.-ben lévő részvényeit. Ezzel azt kívánták megakadályozni, hogy a pénzintézetre kiírt privatizációs pályázaton egyedüliként induló Magyar Takarék Zrt. birtokon belülre kerülhesssen. (A szóban forgó részvénycsomag a tulajdon csaknem 55 százalékát testesíti meg.) Furcsa módon az MFB és a Magyar Posta akkor üdvözölte, hogy a törvényszék még az adásvételi szerződés zárása előtt - úgymond - "megnyugtatóan" rendezte a Takarékbank-részvények vitatott státuszát.

Azáltal, hogy az április végi közgyűlésen a Takarékbank részvényesei úgy döntöttek, hogy részvénnyé átváltozó kötvényt bocsátanak ki 600 millió forint névértékben, a törvényszéki határozat betűjével nem mennek ugyan szembe, de annak szellemének már igen. Most ugyanis az történik, hogy a kötvényt annak rendje-módja szerint kibocsátják, majd a Magyar Takarék Zrt. lejegyzi. (A kibocsátás zártkörű, vagyis csak ő jegyezheti le.) A kötvényeket lejártakor részvényre, vagyis tulajdonjogra váltják át, míg az MFB, illetve a Magyar Posta részvénycsomagjának részvényeit bevonják. Vagyis adásvétel nem történik, de a tulajdonjog átkerül.

A kötvény átváltozása részvénnyé legkorábban a kötvény létrejöttének napja lehet. Vagyis amint megtörtént a kötvénykibocsátás, akár azonnal átváltozhat részvénnyé. Tegnap ismét változott némileg az akció: a Takarékbank rendkívüli közgyűlése arról döntött, hogy - a korábbi tervekkel ellentétben - a pénzintézet nem fizikailag kinyomtatott, hanem úgynevezett dematerializált, vagyis csak számítógépes adatként létező átváltozó kötvényt bocsát ki.

Emögött az húzódhat meg, hogy a dematerizált kötvény a fizikainál jóval hamarabb elkészül. Márpedig a versenyfutás az idővel létfontosságú a Takarékbankért folyó harcban. Az alkotmánybíróság elé nem kevesebb mint három beadvány is került a takarékszövetkezeti szektor ügyében. Ezek az egész tranzakció alapját képező, a szövetkezeti hitelintézetek integrációjáról szóló törvény alaptörvény-ellenességét firtatják. Az egyik ügyben az Ab szerdán megszüntette a Veszprémi Törvényszék Cégbírósága által a takarékszövetkezetek erőszakos integrációját kifogásoló bírói beadványt. Az indítványozó Szentgyörgyi-Biró Enikő bíró tavaly novemberi beadványában a tavaly nyáron hatályba lépett integrációs törvény, valamint a hitelintézeti törvény egyes rendelkezései alaptörvény-ellenességének megállapítását és megsemmisítését kérte a taláros testülettől.

Az Ab az eljárás megszüntetését azzal indokolta, hogy tudomást szerzett arról, hogy a cégbíróság időközben a Takarékbankban történt tulajdonosi változásokat bejegyezte. Az Ab szerint így a bírói kezdeményezés okafogyottá vált. Az viszont rejtély, hogy az integrációs és hitelintézeti törvény alkotmányellenességét kérő bíró - aki emiatt a cégbejegyzési eljárást felfüggesztette - mikor és miért változtatta meg korábbi álláspontját.

Dávid Ferenc, a 104 takarékszövetkezet érdekeit képviselő Országos Takarékszövetkezeti Szövetség (OTSZ) szóvivője az Ab szerdai döntéséről elmondta: tiszteletben tartják a bíróság határozatát, még ha az nem is a szája ízük szerinti. Aki hisz a törvényekben, a bíróság függetlenségében, annak jogszerűen kell vívnia a harcát.

"Az Ab szerdai megszüntető döntése nem gyengíti, sőt felértékeli az OTSZ és a Fővárosi Törvényszék hasonló tárgyú alkotmánybírósági beadványát az integrációs törvény alkotmányellenességének megállapítására" - emelte ki Dávid Ferenc.

A Takarékbank részvényesei a közgyűlésen elfogadták a bank konszolidált beszámolóját és 2014-es üzleti tervét is. A konszolidált beszámoló szerint a szövetkezeti hitelintézetek központi bankja és az érdekeltségébe tartozó vállalkozások 2013-ban 498 millió forint adózott eredményt és 151 millió forintos mérleg szerinti eredményt értek el. A Bank 2014-es üzleti terve számottevő üzletivolumen- és hitelportfólió-bővülést, összességében pedig 55 százalékos mérlegfőösszeg-növekedést irányoz elő.

A Bank a bővülő üzleti volumenből adódóan jelentős jutalékbevételt és kamateredményt vár, összességében a nettó bevételek 23 százalékos növekedésével számol 2013-hoz képest. A bank üzleti terve tartalmazza továbbá a szövetkezeti hitelintézeti szektor átvilágításának befejezését, illetve ennek nyomán az egyetemleges felelősségi kör teljessé tételét, valamint további, a szektor egységes piaci fellépéséhez nélkülözhetetlen közös szabályzatok - üzletpolitika, marketing - kiadását. Idén megtörténnek az egységes informatikai rendszer kialakításának első lépései is.

Az integrációs szervezet

A Szövetkezeti Hitelintézetek Integrációs Szervezete (SZHISZ), a takarékszektor intézményvédelmi feladatait ellátó intézmény tavaly júliusi megalakulása óta első alkalommal tartott közgyűlést tegnap. Az SZHISZ Igazgatóságának tagjai Lontai Dániel, Nagy Csaba és Polacsek Csaba lettek, a Felügyelőbizottság tagjává Lipcsei Jánost, Eőry Gábort és Alföldi Ferencet választották. 2013-as beszámolója szerint az SZHISZ 150,8 milliárd forint mérlegfőösszeggel és 147 milliárd forint saját tőkével zárta a tavalyi évet.

A Takarékbank már csak 45 százalékban az alapító takarékszövetkezeteké
A takarékszövetkezetek a TakarékBank Zrt. alapítóiként mindmáig a bank legfontosabb ügyfelei, bár már csak 45 százalékban tulajdonosok benne. Üzleti eredményességük nagyban meghatározza a bank növekedési lehetőségeit is.Idén januárjában még az MFB 35,5 százalékban, a Magyar Posta 19,3 százalékban, míg egyéb tulajdonosok 0,2 százalékban birtokolták a bank részvényeit.
Március 10-én több mint 9 milliárd forintért a Magyar Takarék vásárolta meg a Takarékbank 54,8 százalékos részvénycsomagját az MFB-től és a Magyar Postától. (A Fővárosi Törvényszék 2014. március 18-i ideiglenes végzésében megtiltotta a posta részvényeinek átruházását.)A vevő Magyar Takarék hazai takarékszövetkezetek többségi tulajdonában áll. Összesen 35 részvényese van, 15 takarék, illetve egy korábbi szövetkezet ma már bank, továbbá 17 magánszemély (akik a takarékszövetkezeteket vezetik, irányítják).
A nagyobb tulajdoni hányaddal rendelkező szövetkezetek: Szentgál és Vidéke (17,4 százalék), Hajdú Takarék (10), Hatvan és Vidéke (9,8), Érd és Vidéke (7,9), illetve a Pannon Takarék Bank (10,1 százalék).A Magyar Takarék részvényeiből a legtöbbet, a fontos döntések meghozatalához elegendő 25,1 százalékot az FHB Jelzálogbank és az FHB Életjáradék Zrt. birtokolnak.
Történeti múltja és fiókhálózatának földrajzi helyzete miatt a takarékszövetkezeti szektor elsősorban a vidék kiszolgálására szakosodott. Korábban úgy tűnt, hogy a takarékszövetkezetek üzleti lehetőségei jellemzően a lakossági és a kisvállalkozói piacra korlátozódnak. Ezzel szemben ma már egyre több önkormányzatot, középvállalkozást szolgának ki.

A TakarékBank új elnöke Sebestyén István
A TakarékBank Zrt. új igazgatósága a csütörtöki közgyűlést követő első ülésén Sebestyén Istvánt, a Fókusz Takarékszövetkezet elnök-ügyvezetőjét választotta meg az igazgatóság elnökévé.
Sebestyén a Fókusz Takarékszövetkezettel együtt 0,2 százalékban maga is tulajdonosa a Magyar Takarék-nak. A Fővárosi Törvényszék 2014. április 18-án hozott ideiglenes intézkedésében megtiltotta a Magyar Posta birtokában levő takarékbanki részvények átruházását a Magyar Takarék-nak.
Ennek megoldására - ha a Fővárosi Törvényszék MP-t tíltó határozata jogerőssé válna - bocsát ki a TakarékBank a napokban 600 millió forint értékű átváltozó kötvényt, amelyet csak a Magyar Takarék jegyezhet le zártkörűen. Ez az összeg pont megfelel az MP birtokában lévő részvénycsomag értékének.

A Takarékbank államosításának majd átjátszásának története

- 2013. jún 27-én az Országgyűlés elfogadta a szövetkezeti hitelintézetek integrációjáról szóló törvényjavaslatot. A takarékszövetkezeti szektor átalakítását azzal indokolták, mivel annak tőkeellátottsága alacsony, szervezettsége és szolgáltatási szintje nem megfelelő és félő, hogy jelenlegi formájában nem lesz hosszú távon működőképes. A törvény rögzíti, hogy az állam fontos tulajdonosi pozíciót szerez a szektorban, de azt a rendszer átalakítására, professzionalizálására és átszervezésére használja. Az így feljavított és megerősített szektorban pozícióit megfelelő időn belül értékesíteni kívánja, ha a pozitív folyamatokat visszafordíthatatlannak látja.

Létrejött a takarékszövetkezeti integráció két központi szerve a központi banki funkciókat már jelenleg is ellátó Takarékbank, a másik az újonnan létrejövő, az intézményvédelemmel és szavatolótőke-szolgáltatással foglalkozó integrációs szervezet.

- 2013. július 2-án lemondott tisztségéről a TakarékBank elnök-vezérigazgatója, Csicsáky Péter (aki 2001 óta volt vezérigazgató, 2010 óta elnök is), helyét Szabó Levente vezérigazgató-helyettes vette át.

- Július 3-án Áder János köztársasági elnök megfontolásra visszaküldte az Országgyűlésnek a szövetkezeti hitelintézetek integrációjáról szóló törvényt.

- Július 5-én Demján Sándor, a több mint 100 takarékszövetkezuet érdekeit képviselő Országos Takarékszövetkezeti Szövetség (OTSZ) elnöke bejelentette, hogy minden hazai és ha kell, európai fórumon jogorvoslatot fog kezdeményezni az OTSZ a parlament által pénteken elfogadott szövetkezeti törvény ellen.

- Július 13-án aláírta Áder János a takarékszövetkezeteket gyakorlatilag államosító törvényt.

- Augusztus 7 - A bankfelügyelet 25 oldalas dokumentumban kifogásolta a takarékszövetkezetekre ráerőszakolandó közös alapszabálytervezetet. A takarékok úgy érzik, zsarolt helyzetben vannak, különösen, hogy az eddigi vezetők kirúgásáról szólnak a hírek.

- Augusztus 26 - Az Országos Takarékszövetkezeti Szövetség (OTSZ) jogalkotással okozott kár megtérítése iránti keresetet nyújtott be múlt héten a magyar állam, a Magyar Fejlesztési Bank, a Magyar Posta, az integrációs szervezet és a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete ellen.

- December 17 - A TakarékBankban meglévő többségi állami részesedést nyilvános nemzetközi pályázaton értékesítik, a legmagasabb vételárat ajánló befektető részére. A pályázat kiírásának határideje 2014. január 15. A pályázatot március 15-ig kell elbírálni, és március 30-ig megkötni az adásvételi szerződéseket.

- 2014. január 24 - Elkezdődött a Fővárosi Törvényszéken annak a pernek a tárgyalása, amelyet az Országos Takarékszövetkezeti Szövetség (OTSZ) és egy magánszemély indított a magyar állam és társai ellen jogalkotással okozott kár megtérítésére.

- Február 7 - A takarékszövetkezetek meghatározó többségével bíró Magyar Takarék Zrt. tett egyedüliként ajánlatot a TakarékBank állami tulajdonrészére a február 6-ai határidőig.

- Március 11 - Több mint 9 milliárd forintért Magyar Takarék vásárolta meg a Takarékbank 54,8 százalékos részvénycsomagját a Magyar Fejlesztési Banktól és a Magyar Postától.

- Április 18 - A Fővárosi Törvényszék (FT) pénteki végzésében újabb ideiglenes intézkedésként megtiltotta a Magyar Posta birtokában levő takarékbanki részvények átruházását a Magyar Takarék Zrt.-nek. Másrészt dr. Bene Lajos bíró az Alkotmánybírósághoz fordult, állapítsa meg a takarékszövetkezetek integrációjáról szóló törvényről, hogy az nem ütközik-e az alaptörvénnyel, és amennyiben igen, akkor az semmisítse meg.

A cégek működését, de a versenyjogi szabályok megsértése miatt károsodott ügyfelek lehetőségeit is befolyásoló változások lépnek életbe július 1-től. A vállalkozások számára jó hír, hogy fél hónappal rövidülnek az úgynevezett fúziós, vagy cégfelvásárlás szerződések esetében a Gazdasági Versenyhivatalhoz (GVH) benyújtott kérelmek elbírálási ideje.