közút;vasút;fuvarozók;áruforgalom;

- A közúti áruforgalom 5-10 százalékát a vasútra lehetne terelni

Megfelelő intézkedésekkel a közúti áruforgalom 5-10 százaléka vasútra lenne terelhető, és ezzel éves szinten közel 78 milliárd forinttal csökkennének az állami útfenntartási kiadások, valamint 8,3 millió tonna plusz megbízással nőne a vasúttársaságok forgalma – közölte a Magyarországi Logisztikai Szolgáltató Központok Szövetsége (MLSZKSZ).

Az előző évi adatokhoz képest - a ROLA 2012. évi megszűnése miatt - 2013-ban a teljes magyarországi érkezésű kombinált árufuvarozási forgalom közel 4 százalékkal csökkent – áll a közleményben.

Annak ellenére, hogy a vasúti forgalom 5 százalékkal nőtt 2013-ban, a kombinált forgalom vasúti ágazaton belüli részaránya továbbra is megközelítően 12 százalék maradt, mivel az elektronikus útdíj bevezetését követően sem bővült érdemben. Ez az érték Európa fejlettebb részén 20 százalék körül mozog. A központi régió szerepe annak ellenére tovább erősödött, hogy a teljes magyarországi kombinált összforgalom csökkent, hiszen - a három budapesti terminál forgalmának köszönhetően - a konténeres szállításnak az intermodális forgalmon belüli részaránya 4 százalékkal nőtt. Az MLSZKSZ szerint a hazai intermodális fuvarozás közúttal szembeni versenyhátrányának egyik oka, hogy a magyarországi vasúti infrastruktúra használatának díja a legmagasabbak között van Európában. A másik ok pedig az, hogy nincs a vasúton menetrendszerűség - kivéve irányvonatok - és az elmúlt 20-30 évben elmaradt fejlesztési/fenntartási munkák miatt jelentősen romlott a vasúti pályák állaga. Ebből következik az is, hogy az eseti küldemények vasúti fuvarozása drága, nem kiszámítható, és nem tervezhető, így nem is hatékony. Amennyiben a megfelelő átalakítások és fejlesztések megtörténnek, és a korszerű közlekedési rendszer kiépül, az intermodális szállítás állami támogatás nélkül is versenyképessé válik – idézi a közlemény Fülöp Zsoltot, az MLSZKSZ elnökét.

Fokozatosan szakadunk le a régió országaitól - Orbán Viktor kormányfő mégis arról beszél, hogy négy év alatt sereghajtóból éllovassá vált Magyarország. Kár, hogy ez a statisztikai adatokban nem, csak a kormányzati retorikában jelenik meg.