Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt.;jogvita;Citadella;Kishantos;Magyar Beutaztatók Szövetsége;Márton Péter;

Turisták helyett most a rendőrök élvezhetik a budapesti panorámát a Gellért-hegyen. Fotó: Bielik István/Népszava

- Mutyizás már a Gellért-hegyen is?

Két hétig biztosan zárva tart a Citadella, de hogy valójában meddig tart a bérlőkkel folytatott jogvita, azt senki nem tudja. Az idegenforgalomnak nagy kárt okozó hétfői rendőri akcióról, és a várható kilátásokról a turisztikai szakma semmilyen információt nem kapott. Akad, aki Kishantoshoz hasonlítja a Gellért-hegyi ügyet, illetve a Citadella teljes üzemeltetés jövedelmének "átcsatornázását" látja a háttérben. Az állítólag hamarosan megépülő Rác Sikló is milliárdos magánüzlet lesz, ha majd kitiltják a buszos turistákat a Citadella környékéről.

"A Gellért-hegy teteje és a Citadella teljes területe bizonytalan ideig zárva tart. A nyitás várható időpontjáról Márton Péter, az MNV Zrt. vezérigazgatója tud tájékoztatást adni" - ez olvasható kedd óta a Citadella Facebook oldalán, ahol közlik a vezérigazgató telefonszámát is.

A főváros egyik emblematikus idegenforgalmi helyszínét a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő hétfőn záratta le, mert "korábban több alkalommal sem sikerült megegyeznie a jogtalan használókkal a terület visszaadásáról".

A Citadella a társaság keddi közlése szerint még legalább két hétig nem látogatható. Az ügyet ismerők szerint azonban hosszasan elhúzódó jogvitára kell számítani, mert maga az állam sem fogalmaz egyértelműen a helyzet kapcsán.

A lezárás váratlanul, és kellemetlenül érte az idegenforgalmi szakmát, és a turistákat. Az anyagi veszteségeken túl hazánk megítélésének is sokat árt, hogy a szezon kezdetén turisták tömegeit éri csalódás a váratlanul elmaradt programok miatt, ezt nyilván nem is rejtik véka alá a nyilvánosság előtt - vélik.

A Magyar Beutaztatók Szövetsége szerint nem is az a legnagyobb kellemetlenség, hogy a buszok nem tudják megközelíteni a Citadellát, hiszen máskor is van rá példa, hogy egy-egy építkezés, futóverseny vagy baleset miatt módosítani kell a megszokott városnéző útvonalon.

Sokkal nagyobb gond, hogy nem kapnak információt a területen lévő étterem, rendezvényközpont sorsáról, ahol pedig több szériát is előre lekötöttek, ezeket pedig nem egyszerű máshová átszervezni.

A Citadella körüli sokéves huzavonát ismerő forrásunk szerint valójában arról lehet szó, hogy akár a jogszerűséget is felülírva sikerüljön mielőbb kitenni a bérlőket. Akik egyébként milliárdos beruházásokat, fejlesztéseket hajtottak végre az évek folyamán.

Informátorunk párhuzamot vont Kishantossal, ahol ugyancsak egy jogvita lezárása előtt, erővel, sok kárt okozva foglalták el az új bérlők a régiek helyét, tönkretéve a befektetett pénzt, és munkát.

Várható, hogy a Citadella nagy hasznot hozó, teljes körű üzemeltetése új - magán - kezekbe kerül, erre az MNV közleménye is utal: "a terület konkrét vagyonkezelő felé történő átadása egyeztetés alatt van, az ezzel kapcsolatos tárgyalások folynak".

Nem lehet független a Citadella "ostroma" a tervezett gellért-hegyi sikló megépítésétől sem. A hírek szerint akár egy éven belül üzembe állhat az a létesítmény, melynek bejárata közvetlenül a Rác Fürdő, és Hotel mellett, a Hegyalja út alatt kialakított aluljáróból nyílna.

Amint arról a Népszava is beszámolt már, a pálya alsó, Orom utcáig tartó, mintegy száz méteres szakasza alagútban futna, majd a felszín felett 2,5-3,5 méter magas hídszerkezeten haladna a Citadella sétányig. A Budavári Siklóhoz hasonlóan a vasútpályán két kötélvontatású kocsi közlekedne, de itt egy nyomon, a pálya felénél kitérővel.

A két, egyenként 40 férőhelyes kabin óránként 540 fő szállítására alkalmas, és a nap 24 órájában közlekedik majd. A környezetbarát beruházás magánbefektetők pénzéből, közpénzek felhasználása nélkül valósulna meg, a Fővárosi Önkormányzatot az üzemeltetés során sem terhelné semmilyen pénzügyi kötelezettség - állították.

A BKK korábbi közlése szerint a sikló attrakció lesz, amit nem csak a külföldiek, hanem a magyarok többsége is felkeres majd. "A beruházás járulékos haszna lehet, hogy ösztönzőleg hat a Citadella erőd hasznosításának korszerű újrafogalmazásához..."
A közlekedési cég már korábban is jelezte, a sikló révén a Gellért-hegyre irányuló turistabusz-forgalom megszüntethető.

A személyautók a Hadnagy utcában kialakított felszíni parkolóban állhatnak majd meg, a turistabuszok pedig a Hegyalja út és Krisztina körút sarkánál épülő, kör alakú buszparkolóban. Ott egy vasúti fordítókorong segítségével sugárirányban 13 busz parkolhat.

A buszok kitiltásával, és gellért-hegyi parkolás megnehezítésével a sok százezres látogatóforgalmat így a siklóra terelik, jókora profitot biztosítva a magántulajdonosoknak. A hírek szerint a négymilliárdosra becsült beruházás egy éven belül meg is valósulhat.

A Nemzeti Választási Bizottság (NVB) keddi rendkívüli ülésén megváltoztatta az Országgyűlésbe bejutó pártok költségvetési támogatásának korábban megállapított arányát.