Facebook;reklám;

Fotó: Thinkstock, Gettyimages

- Vége az ingyenes Facebook-reklámoknak?

Manapság nem is számít az olyan vállalkozás, amelynek nincsen Facebook-oldala. A közösségi portálok marketingcélokra való felhasználása elengedhetetlen stratégiai lépés, mert többnyire ingyen van, és mert a megosztásokkal, kommentekkel több emberhez jut el, mint bármely más reklám. Úgy tűnik azonban, derül ki a Time.com cikkéből, hogy hamarosan vége lesz az „aranykornak”.

Zuckerbergék már az elmúlt hónapokban igyekeztek megszűrni a vállalkozások, szervezetek, sőt hírességek elérhetőségét. Nyilván sokan tapasztalták, hogy azzal, hogy lájkolják az említetteket, még nem kapják meg automatikusan azok legfrissebb híreit. Az Ogilvy & Mather marketingcégnek a közelmúltban 100 márka felmérésével készült tanulmánya kimutatta, hogy a cégek posztjainak elérhetősége a tavaly októberi 12%-tól februárra 6%-ra esett vissza. A Valleywag technikai blog már azt is megpedzette, hogy az üzleti célú Facebook-oldalak ingyenes elérhetőségét 1-2%-ra tervezik csökkenteni.

A Facebook nem kommentálta ezeket az adatokat. Decemberben ugyan elismerték, hogy az FB-oldalak posztjai kevesebb felhasználóhoz jutnak el, de ezt azzal magyarázták, hogy egyre több magánszemély és cég csatlakozik. Éppen ezért, mint azt a FB szóvivője közölte, azok a cégeknek, szervezeteknek és önmagukat reklámozó hírességeknek, akik azt akarják, hogy üzeneteik biztosan eljussanak a célközönséghez, fizetniük kell a jövőben. Természetesen a fizetési kötelezettség nem vonatkozik az egyszerű, hétköznapi felhasználókra, akik közül sokan  rendszeresen szigorúan magántermészetű, a többség, néha még az ismerősök számára is abszolút érdektelen információkkal árasztják el a portált.

A tervezett szigorítással, mint már annyiszor, megint a „kicsik” járnak rosszul: azok a kisvállalatok, vagy az olyan alkotók és előadó-művészek, akik mögött nincsen jelentős anyagi bázis. Pedig az ingyenes megosztások eddig igazán nekik kedveztek, még akkor is, ha a „nagyok” is egyre inkább éltek vele. Jól ismerjük azonban ezt a már milliószor bevált üzleti fogást: beetetjük a vásárlót valami ingyenes, vagy olcsó akcióval, aztán amikor már biztosan rászokott, benyújtjuk a számlát vagy árat emelünk. És a vásárló, hogy nem kelljen a megszokottról lemondania, inkább anyagi áldozatot hoz.

Éppen ezért nem valószínű, hogy a fizetős rendszer erősítése megrendítené a Facebookot: a cégnek 2013-ban 7 milliárd dollár bevétele volt, és az eMarketer piackutató előrejelzése szerint az idén már eléri a 10,8 milliárdot.

 

Mind a 193 krími, korábban az ukrán hadsereghez tartozó laktanyára és katonai létesítményre kitűzték már az orosz zászlót - jelentette be szerdán Valerij Geraszimov, az orosz hadsereg vezérkari főnöke.