A főpolgármester kedden budapesti sajtótájékoztatóján jelentette be: a 4-es metrót a kormányfővel közösen, március 28-án, péntek reggel 9 órakor adják át az utazóközönségnek.
Tarlós István közölte, március 22-én sikeren befejeződött a hatóság által felügyelt próbaüzem, és pénteken kezdődik meg az utasforgalmi próbaüzem. Elmondta, az engedélyezési eljárás "főszereplői" a próbaüzem tapasztalatait összegezve utasforgalmi próbaüzemre alkalmasnak nyilvánították a rendszert.
A legfontosabb engedélyek készülnek, ez az jelenti, hogy "a szabályszerű adminisztrációt végzik" - tette hozzá a főpolgármester.
Tarlós István azt mondta, hogy a pénteken kezdődő utasforgalmi próbaüzem ideje alatt is folytatódik a jogszabály szerinti hatósági felügyelet, a végleges használatbavételi engedély hat hónap "üzemszerű hibamentes működés után" adható ki. Megjegyezte, hogy ez nem valamiféle hiányosságot jelent, "ez így van a világon mindenütt".
Szűcs Somlyó Mária, a Főpolgármesteri Hivatal kommunikációs igazgatója azt közölte, a Budapesti Közlekedési Központ igazgatótanácsa úgy döntött, hogy az utasok a 4-es metrót ingyenesen használhatják az átadási ünnepség napján és az azt követő két napon, azaz péntektől vasárnap üzemzárásig.
Az MTI-hez eljuttatott közlemény szerint a főváros felhatalmazására hozott döntést azzal indokolták: "a fővárosnak elemi érdeke, hogy az új vonalat az utazóközönség minél hamarabb megismerje és használatba vegye".
Fotó: Bielik István/Népszava
A 4-es metrót, amely Kelenföld vasútállomást köti össze a Baross téri Keleti pályaudvarral, nyolc év építés után adják át. A 7,4 kilométeres, tíz állomást magába foglaló első szakasz építése 2006-ban kezdődött el. A munkálatokat nehezítette, hogy a konzorciumvezető cég többször leállt a munkával többletkövetelések miatt. Az alagútépítés 2010 nyarán fejeződött be, ezt követően kezdődhetett meg az állomások belső beépítése, a vágányok és a biztosítóberendezés, az áramellátási rendszerek telepítése.
A metrószerelvényeket a francia Alstom cég szállítja, ezek külsőre megegyeznek a 2-es vonalon közlekedő Metropolis kocsikkal, de a 4-es metró teljesen automata vezérlésű. Az első időszakban azonban korábbi közlések szerint még vonatkísérő személyzet lesz a szerelvények vezetőállásaiban.
"Tűzzel-vassal, hogyha kell..."
Az utóbbi időben egymásnak ellentmondó értesülések jelentek meg azzal kapcsolatban, hogy elkészül-e a választások előtt a 4-es metró.
Február elején még napi egyszer előfordult a próbaüzem során olyan súlyos zavar, ami miatt azonnal ki kellett állítani egy Alstom-szerelvényt. Igaz, a tendencia fokozatosan javult, mert korábban még napi 2-3 súlyosnak minősülő, "biztonságkritikus" hiba történt: váratlan ajtókinyílás vagy túlfutás. A Népszava akkor megírta: nem véletlenül nyilatkozott több helyütt is óvatosan az átadás időpontjáról a főpolgármester.
Tarlós István keddi tájékoztatóján azt mondta, hogy "az általuk kitűzött egyetlen határidőre sikerült a feladattal megbirkózni". Ezzel szemben a mostani szám szerint az ötödik határidő lesz az eredeti 2009 év végi helyett. A korábbi 373 milliárd forint helyett a beruházás összköltsége végül megközelíti az 500 milliárdot; a nyomvonalról először 1997-ben döntött a fővárosi közgyűlés, az első kapavágás pedig nem 2006-ban, hanem 2004 őszén volt.
Az átadásra Tarlós nem hívta meg Demszky Gábort, aki szívügyének tekintette a 4-es metrót, ráadásul 1990-2010 között - Európában rekordnak számító "ciklussal" - ő volt Budapest főpolgármestere. A Tarlós által sokat szidott "örökölt" metrószerződések és más nehézségek ellenére a Városháza a jelek szerint sikertörténetnek érzi a beruházást. Tarlós ugyanis azzal indokolta, hogy nem hívja meg elődjét, mert Demszky "nem érdemli meg", hogy "sütkérezzen a metró befejezésének a fényében".