szerencsétlenség;maláj repülőgép;239 áldozat;

- Továbbra sem találják az eltűnt maláj gépet

Továbbra is teljes rejtély, mi okozta a maláj légitársaság gépének szombati eltűnését. Bár egy sor ország szakértőket küldött Vietnamba, hogy kivizsgálják a 239 ember halálát okozó tragédia körülményeit, eddig semmire sem jutottak. Nem bizonyítható sem az, hogy a gép hibája okozta a balesetet, amint az sem, hogy baleset történt volna.

A kutatás egyes közlések szerint arra az objektumra irányul, ami vietnami állítások szerint a gép egyik darabja, esetleg ajtaja lehet. Utóbb hiába keresték, nem bukkantak nyomára. Hétfőn ismét riasztották a helikoptereket, mivel egy mentőcsónakra emlékeztető, lebegő sárga tárgyra lettek figyelmesek. Kiderült azonban, ez is hamis riasztás volt.

A Reuters ugyanakkor úgy értesült, hogy a nyomozók abból indulnak ki: a gép már a levegőben darabokra eshetett. „Mivel még egyetlen darabját sem találtuk meg a gépnek, ezért valószínűsíthetjük, hogy az már 10 500 méter magasságban széteshetett” – mondta a hírügynökségnek egy a nyomozásban résztvevő hivatalos személy. Ha a gép egyben zuhant volna a tengerbe, úgy nagyobb darabokat már biztosan találtak volna.

Nem zárható ki, hogy defekt miatt esett szét a gép a Malaysia Aisrlines Boeing 777-200 típusú gépe. De az sem, hogy terrorcselekmény történt. Egyelőre csak annyit tudni biztosan, hogy a gép a malajziai fővárosból, Kuala Lumpurból való felszállását követően két órával egyik pillanatról a másikra tűnt el a radarok képernyőjéről, anélkül, hogy a személyzet bármilyen vészjelet adott volna le.

A malajziai polgári légiirányítás vezetője, Azharuddin Abdul Rahman hétfői sajtóértekezletén közölte, a kutatás területét két irányba is kiterjesztik. A felderítés még hosszú ideig eltarthat, hiszen a Malajzia és Vietnam közötti tengeri szakasz több száz négyzetkilométer kiterjedésű. Tovább bonyolítja a helyzetet, hogy egy katonai radar észlelései szerint a gép a tragédia előtt megpróbált visszafordulni. Ezt egy civil radar felvétele is megerősítette. Az amerikai 7. flotta egyik hajója, a USS Pinckney is bekapcsolódott a kutatásba. Kína módosította több műholdja útvonalát, hogy segítsék a keresést.

A nyomozóhatóságok két férfi után kutatnak, akik hamis európai (olasz és osztrák) útlevéllel szálltak fel a Kuala Lumpurból Pekingbe tartó járatra. A titkosszolgálatok most azt vizsgálják, szerepeltek-e a gyanúsítottak valamelyik terrorlistán. A maláj belügyminiszter azt közölte, arcuk alapján ázsiaiak voltak. Meglepődését fejezte ki amiatt, hogy a repülőtéri ellenőrzésnél nem tűnt fel a hamis útlevél. Okmányuk egyébként nem szerepelt az Interpol körözési listáján. Jegyüket Thaiföldön, a China Southern Airlines-nál vásárolták. A hatóságok szerint Pekingen keresztül akartak Amszterdamba repülni, hogy onnan Frankfurtba, illetve Koppenhágába menjenek tovább. Mivel tranzitutasok voltak, nem kellett kínai vízumot kérniük. Az említett európaiak útlevelét egyébként 2012-ben és 2013-ban Thaiföldön lopták el.

Ronald Noble, az Interpol vezetője élesen bírálta azt a gyakorlatot, hogy az útlevél ellenőrzésénél a hatóságok nem elég körültekintőek.

Az orvosok szerint a gyógyszeres terápiák azért sikertelenek, mert a betegeket túl későn kezdik kezelni. A kórt kutató orvosok szerint ezért igen lényeges, hogy a kockázatot előre jelző tesztet dolgozzanak ki. A Washington állambeli Georgetown Egyetem tudósai egy öt éven át tartó vizsgálat elején 525, hetven éven felüli önkéntestől vettek vérmintát. Három évvel később kiválasztották közülük azt az 53-at, akiknél Alzheimer-kór vagy enyhe kognitív zavar alakult ki, és összehasonlították a leleteiket 53 olyan résztvevőével, akik továbbra is teljes mentális egészségnek örvendtek. Az enyhe kognitív zavar az idős embereknél a gondolkodási képességek és a memória gyakran fellépő nehézségeit takarja.