Fernando Alonso;Forma-1;Felipe Massa;Melbourne;Ausztrál Nagydíj;

Felipe Massa és a Williams: eddig igencsak nyerő párosnak bizonyult FOTÓ: EUROPRESS/GETTY IMAGES/MARK THOMPSON

- Massa a tesztek nyertese

Az elmúlt hétvégén lezárult a 2014-es Forma–1-es téli tesztidény. Amíg a csapatok már a jövő hétvégén megrendezésre kerülő Ausztrál Nagydíj helyszíne, Melbourne felé veszik az irányt, addig nézzük meg, miként állnak az istállók a felkészülés befejeztével. 

Véget ért a téli tesztszezon az F1-ben, most már csak élesben gurulhatnak pályára a csapatok a jövő hétvégén rendezendő Ausztrál Nagydíjon. Azt sejteni lehetett, hogy a rengeteg szabálymódosítás majd átrendezheti a sorokat, ám arra vélhetően senki sem gondolt, hogy a sportágat négy éve uraló - négy zsinórban szerzett vb-cím csapatban és egyéniben - Red Bull képtelen olyan autót építeni, amellye akárcsak egy versenyszimulációt végre lehet hajtani.

Márpedig ez történt, Adrian Newey ezúttal valamit nagyon eltervezett, ugyanis a meglehetősen gyengélkedő Renault-motorok mellett az autó is csődöt mondott. A harmadik legkevesebb kört teljesítette, állandóan műszaki gondokkal küzdött, és egyik teszten sem volt képes a legjobb ötbe bekerülni. A Red Bull tanácsadója, Helmut Marko már meg is kongatta a vészharangot.

"A szezonnyitó legalább két hónappal korábban jön számunkra, mint szeretnénk. Nem tartunk ott, ahol tartanunk kellene. A helyzet nagyon komoly. Jelenleg nem tudjuk, mennyi időnkbe telik, mire behozzuk a lemaradásunkat - és azt sem, egyáltalán behozzuk-e az idény végéig" - jelentette ki Marko.

A teljes tesztidény statisztikája

Időeredmények pilótánként
Jerez 1. teszt: 1. Kevin Magnussen (dán, McLaren) 1:23.276, 162 kör, 717 km, 2. Felipe Massa (brazil, Williams) 1:23.700, 133 kör, 589 km, 3. Lewis Hamilton (brit, Mercedes) 1:23.952, 121 kör, 536 km, 4. Jenson Button (brit, McLaren) 1:24.165, 83 kör, 367 km, 5. Kimi Räikkönen (finn, Ferrari) 1:24.812, 78 kör, 346 km.
Bahrein 2. teszt: 1. Nico Rosberg (német, Mercedes) 1:33,283, 174 kör, 940 km, 2. Lewis Hamilton (brit, Mercedes) 1:34,263, 141 kör, 761 km, 3. Kevin Magnussen (dán, McLaren) 1:34,910, 127 kör, 686 km, 4. Jenson Button (brit, McLaren) 1:34,957, 169 kör, 913 km, 5. Nico Hülkenberg (német, Force India) 1:36,445, 137 kör, 740 km.
Bahrein 3. teszt: 1. Felipe Massa (brazil, Williams) 1:33,258, 202 kör, 1093,224 km, 2. Lewis Hamilton (brit, Mercedes) 1:33,278, 159 kör, 860,508 km, 3. Nico Rosberg (német, Mercedes) 1:33,484, 192 kör, 1039,104 km, 4. Valtteri Bottas (finn, Williams) 1:33,987, 236 kör, 1277,232 km, 5. Fernando Alonso (spanyol, Ferrari) 1:34,280, 196 kör, 1060,752 km.

Megtett kilométerek csapatonként
1. Mercedes 4972,644 km, 2. Williams 4893,432 km, 3. Ferrari 4488,516 km, 4. McLaren 4153,464 km, 5. Sauber 4039,320 km, 6. Force India 3974,868 km, 7. Caterham 3313,128 km, 8. Toro Rosso 2436,384 km, 9. Red Bull 1705,764 km, 10. Marussia 1686,084 km, 11. Lotus 1288,056 km.

Megtett kilométerek motorgyártónként
1. Mercedes (4 csapattal) 17994,408 km, 2. Ferrari (3 csapattal) 10213,92 km, 3. Renault (4 csapattal) 8743,332 km

Ezzel szemben például a Mercedes és a német gyártó motorjaival száguldó csapatok szinte gond nélkül zárták a három állomásból álló tesztprogramot, és sokan máris Mercedes-Williams-McLaren "belháborút" jósolnak a bajnoki címért folyó küzdelemben.

A német Auto Motor und Sport például úgy fogalmaz, amíg a Red Bull folyton csúszkál, a kerekei túlpörögnek, addig a Williams mintha sínen közlekedne. Bármilyen hihetetlen, de a címvédő több, mint 3200 kilométeres hátrányt halmozott fel a Mercedes és a Williams istállóval szemben a 12 nap során.

Hát igen, a Williams. A legendás istálló a brazil Felipe Massa leigazolásával úgy tűnik, nagyot lépett előre, hiszen sokan

már a brazilban látják a szezonnyitó Ausztrál Nagydíj legnagyobb esélyesét. Tény, Massa rendkívül jól muzsikált a teszteken, felszabadultan végezte a munkáját, és a harmadik teszten már ő futotta a leggyorsabb kört.

"Elégedett vagyok a versenygéppel és úgy érzem, sikerült találnunk egy megfelelő egyensúlyi beállítást, ami fontos az első

versenyre való felkészülés szempontjából. Mindig jó érzés a saját nevedet látni az eredménylista élén, és az Ausztrál Nagydíj előtt éppen erre van szükségünk.

Soha sem lehetsz biztos abban, hogy maximálisan fel tudtál készíteni egy autót a versenyre, de az elmúlt hetekben végzett munkának köszönhetően nemcsak arra lehetünk képesek, hogy befejezzük a versenyt, hanem a teljesítményünk is megfelelő lehet" - fogalmazott a láthatóan elégedett Massa.

A brazil teljesítményére mások is felfigyeltek, így az eredetileg legfőbb esélyesnek tartott versenyzők már Massát is a komolyan veendők listáján tartják számon. "Idén már többször is beszélgettem Felipével, boldog a Williamsnél. Versenyképesek lesznek, és biztosra veszem, hogy Felipe komoly ellenfél lesz idén" - vélekedett az egykori csapattársról Fernando Alonso.

"Talán Felipe Massa az élre kormányozza a Williamst - ki tudja" - nyilatkozta Lewis Hamilton, 2008 világbajnoka, míg Gerhard Berger úgy véli, idén Massa lesz a mérce a legjobbak számára.

Mint már írtuk, a Mercedes és a német motorokkal versenyző gárdák elégedetten várhatják a szezonnyitót, és velük egyedül a Ferrari tudta felvenni a tempót, míg a Renault-csapatok közül a Caterham teljesített a legmegbízhatóbban.

A tesztprogram érdekessége, hogy a francia motorgyártó annak ellenére jóval kevesebb kilométert tudott erőforrásaival megtenni, mint a Ferrari-motorral felszerelt istállók, holott a Reanult négy, míg az olaszok csak három csapatot látnak el erőforrásokkal.

Mindenesetre a Ferrari házirangadóját eddig Fernando Alonso nyerte, a téli teszteknek ő lett a legjobb nem Mercedes-motorral versenyző pilótája. Melbourne-ben azonban minden kiderül majd. Ott már nem teszt, hanem éles verseny lesz.

Egyetlen újonc játékos sem szerepel Pintér Attila kezdőcsapatában a magyar labdarúgó-válogatott finnek elleni, 18 órakor kezdődő felkészülési mérkőzésén.