A nemrégiben bemutatott A Nő című film fő témája egy klasszikus sci-fi motívum, a számítógép, mint tökéletes személyi asszisztens. A filmben szereplő intelligens operációs rendszer még a jövő zenéje, de a napjainkban használt technológiák között már léteznek olyan megoldások, amelyek az intelligens virtuális asszisztens nem túl távoli megjelenését vetítik előre. Az Apple Siri alkalmazása, a Samsung S Voice Now, a Google Now, vagy a Cisco San Jose-i központjában működő virtuális asszisztens, illetve általában az autóiparban és az egészségügyben használt intelligens megoldások ízelítőt adnak a jövőről, lépésről lépésre előrehaladva Spike Jonze víziója felé.
A filmben egyszerű technológiák keverékeként mutatják be a tökéletes virtuális asszisztenst, amelynek használatához elég egy asztali számítógép, egy mobileszköz és egy fülben viselhető kommunikátor. Ezek az eszközök már most is rendelkezésre állnak, viszont a hozzájuk kapcsolt mesterséges intelligencia, a valós idejű képfelismerés, a térbeli tájékozódás, az arc- és hangulat felismerés és a társadalmi normák ismerete meghaladják a ma rendelkezésre álló technológiát.
A Cisco témával foglalkozó blogbejegyzésében említésre kerül Dag Kittlaus, az Apple által megvásárolt Siri alapítójának újságcikke, amelyben saját élményeiről mesél, hiszen az ő céljuk a világ első valóban virtuális személyi asszisztensének megalkotása volt. Az alkalmazás fejlesztésére komoly hatással volt a HAL 9000, KITT a Knight Rider sorozatból, valamint a Star Trek beszélő komputere. A Siri használata során az interakció egy egyszerű beszélgetés formájában zajlik, mindennapi ügyek intézésére és a mobileszközök használatának könnyítésére tervezték. Megjelenésekor azonnal berobbant a felhasználók életébe. Az alkalmazás egy picit emberinek tűnt, érdekes dolog volt használni, emberek milliói órákig „beszélgettek” vele.
Az újabb közösségi alkalmazások, intelligens keresőalgoritmusok, illetve a testen viselhető okos eszközök megjelenése és rohamos terjedése lassan megnyitja az utat a virtuális személyi asszisztensek széleskörű alkalmazása előtt. Ugyanakkor számos kérdés nyitott még: a virtuális asszisztens „szemei” egy vagy több kamerából állnak-e, hány mikrofon szükséges, hogyan lesz képes a rendszer kérdésekre válaszolni, beszélgetni vagy előre tervezni.
Ma már megkerülhetetlen, többek között a Világgazdasági Fórum nyitónapján és más nemzetközi technológiai eseményeken taglalt téma a „Minden a hálón” (Internet of Everything - IoE) trend, ami kulcsszerepet játszhat az intelligens virtuális asszisztensek létrehozásában és elterjedésében is. Az IoE az eszközök, adatok, folyamatok és emberek összekapcsolásáról, és az ezen kapcsolódások által létrehozott exponenciális értékről szól. Az IoE kapcsán számos olyan technológiai folyamat - Internet of Things, mobilitás, felhő és big data – említhető, amely a jövő intelligens virtuális asszisztenseinek létrejöttéhez is nélkülözhetetlen. Ahhoz, hogy virtuális asszisztensünktől megfelelő válaszokat kapjunk kérdéseinkre, az információnak bárhol és bármikor rendelkezésére kell állnia.
A Cisco nemrégiben megalkotta azt a kapcsolatszámlálót, amely naprakészen mutatja az internetre kapcsolódó eszközök aktuális számát. Most nagyjából 3 milliárdnál tartunk és a Cisco előrejelzése szerint 2020-ra már 50 milliárd eszköz fog az internethez csatlakozni, ami legalább 25%-os éves növekedést jelent. Ez, amellett, hogy segít az intelligens virtuális megoldások megfelelő működésében, mintegy 19 billió dolláros potenciális piaci értéket is magában hordoz az elkövetkezendő tíz évben.
A Spike Jonze alkotásában szereplő, szerethető, saját személyiséggel rendelkező virtuális asszisztens még ugyan a fikció világába tartozik, de a szükséges technológiák egy része már felhasználói szinten is elérhető, a fejlődés pedig gyors ütemben zajlik. A különféle kísérletek az arcfelismerő programokkal, a valós idejű képfelismeréssel, a virtuális intelligencia (VI) projektek, és a technológiai megoldások intelligens összekapcsolásának fejlesztése a filmben szereplő technológia előfutárai, amelyek nem csak az emberek hétköznapi teendőinek intézését és a szórakoztatását segítik, hanem számos más területen – egészségügy, közlekedés, kereskedelem, ügyfélszolgálatok, közművek, kormányzati szolgáltatások, stb. – juthatnak fontos szerephez.