e-útdíj;Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt;

- Még mindig javítgatják az e-útdíjat

A tervek szerint idén bővítik a fizetési lehetőségeket a teherautók Hu-gónak nevezett elektronikus díjrendszerében, és tovább darabolják a tarifa alapját jelentő útszakaszokat, hogy arányosabb legyen a díj a valóban megtett úttal.

A jelenlegi díjköteles hálózat további felosztása, az újonnan átadott szakaszok beillesztése a rendszerbe, az utólagos és mobil fizetési lehetőség megteremtése, a Hu-go rendszer fejlesztése – többek között ezek szerepelnek az e-útdíjrendszer kapcsán az idei tervekben.

A Világgazdaság érdeklődésére Kibédi-Varga Lajos, a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. (NÚSZ) szóvivője elmondta, hogy a fuvarozói érdekképviseletek javaslatait figyelembevéve december elsejétől tovább finomodott a július elsején bevezetett, a megtett úttal arányos elektronikus útdíjszedési rendszer. Növelték a díjköteles elemi útszakaszok számát. Ez elsősorban ipartelepek, útcsatlakozások, logisztikai központok és kamionos pihenőhelyek környékét érintette. A módosítás következtében a teljes díjköteles úthálózat hossza gyakorlatilag változatlan maradt, azonban az elemi útszakaszok száma 2075 darabról 2243-ra nőtt.

A szakemberek továbbra is folyamatosan gyűjtik a díjköteles elemi szakaszok további bontására vonatkozó észrevételeket, javaslatokat, melyeket egy későbbi rendeletmódosítással építenek be a rendszerbe. A díjköteles hálózat bővülése az új autópálya-, gyorsforgalmi- és elsőrendű főúthálózati szakaszokkal párhuzamosan várható – mondta el Kibédi-Varga Lajos.

Az idei feladatok kapcsán a NÚSZ szóvivője többek között az utólagos fizetési konstrukció és a mobil értékesítés fejlesztését említette, de a Hu-go rendszerben is várhatóak változások. A 2014-es tervekben szerepel a saját értékesítési csatornák erősítése, illetve az e-matrica (személyautók, 3,5 tonnánál kisebb teherjárművek, buszok díjfizetési rendszere) és a Hu-Go ellenőrzési megoldásának integrációja.

Kibédi-Varga Lajos szerint indokoltnak tűnik a környezetvédelmi kategóriák felülvizsgálata, esetleges módosítása. Ez azért is fontos lenne, mert a logisztikama.hu szakportál által közzétett elemzés szerint jelenleg a magyar rendszer differenciál legkevésbé abból a szempontból, hogy egy teherjármű mennyire környezetbarát. Míg Magyarországon az euro-3-tól euro-6-ig terjedő kategóriába tartozó járművek után ugyanannyit kell fizetni kilométerenként, addig Ausztriában például összesen négy díjkategória létezik ebben a tartományban – mondta el ezzel kapcsolatban Papp Zoltán, a Bautrans Kft. ügyvezető igazgatója.

A 2013. július elsején indult e-útdíj rendszerben a múlt év végéig a megszolgált útdíj közel 78,9 milliárd forint volt, ami 5 százalékkal több a tervezettnél. Az összes díjbevétel kétharmada a díjköteles hálózat kevesebb mint 20 százalékán keletkezik az eddigi tapasztalatok szerint. Ez a szakemberek elemzése alapján három tényezőre vezethető vissza. Egyrészt a főúti forgalom alacsonyabb, másrészt nagyobb arányban tartalmaz kedvezőbb díjú J2 és J3 kategóriába tartozó járműveket, végül pedig a szolgáltatási szintnek megfelelően az adott járműkategóriákhoz tartozó díjszint is alacsonyabb, mint a gyorsforgalmi utaké. Az összbevétel 90 százalékát egyébként a legnagyobb kamionokat jelentő J4 járműkategória adja.

Késlekedés nélkül, mielőbb ismét elkezdi Ukrajna a tárgyalásokat az Európai Unióval a társulási és szabadkereskedelmi egyezmény aláírása érdekében – jelentette be Mikola Azarov ukrán miniszterelnök a tegnapi évnyitó kormányülésen. „Európai partnereinkkel a számok és tettek nyelvén fogunk beszélni”, mondta a kormányfő, hangsúlyozva, hogy az európai uniós félnek is „számolnia kell a kockázatokkal”.