A tananyagot kidolgozó intézet munkatársai most elmondták, hogy összesen 8 milliárd forintot kapnak a képzés megvalósítására, 55 ezer ember oktatásáról gondoskodnak (csaknem ugyanennyien "szakmát" tanulnak), 438 órás a képzés, és jelenleg 2020 osztály működik. Kiderült az is, a négy hónapos képzés anyagát a valós igény ismerete nélkül dolgozták ki, "lehet, hogy írni nem tudnak, lehet, hogy olvasni, lehet, hogy a szöveget nem értik."
Elhangzott, hogy "ha ez a tananyag az előző este Dosztojevszkijt olvasó ember elé kerül, akkor valóban alacsony színvonalú, másoknak viszont szükség lehet a tanulásra". Példaként említettek, hogy az egyik "osztályba" 16 férfi jár, ők "nem buták, nem képzetlenek, de fizikai munkát végeznek. A ceruzafogással is problémájuk van." Majd hozzátették, "mindig elfelejtjük, hogy ez a program azoknak szól, akik ott vannak a másik oldalon".
Videóbejátszásokkal szerették volna bizonyítani, miért van szükség a közmunkások oktatására. Ehhez megalázó jeleneteket vetítettek, amelyek az interneten terjednek, tehát nem az intézet munkatársai készítették. Az egyiken egy, a társán röhögő férfi például azt kérdezte egy fogyatékosnak tűnő, bizonytalanul álló férfitől, hogy tíz liter víz, vagy tíz liter szódavíz a nehezebb. A válasz: tíz liter víz. Miért és mennyivel - folytatódott a kérdés. Tíz literrel - érkezett hosszabb gondolkodás után a válasz. Igen - felelte a kérdező.
A tájékoztatón elhangzott: egy 2013-as adat szerint a felnőttek ötöde olyan alacsony szinten olvas, hogy a tudásuk alkalmatlan a szövegtértésre, a lakosság egyharmada pedig funkcionálisan analfabéta. Arra a kérdésre, hogy a képzettebb, írni, olvasni tudó emberek mit tanulnak négy hónap alatt, azt válaszolták, a képzésnek nem a tantárgyak oktatása a célja, hanem a képességek, készségek fejlesztése. A tananyag kidolgozásához a Meixner-féle módszert alkalmazták - mondták - ám egy fontos tényről nem tettek említést.
A Meixner Alapítvány - mint Meixner Ildikó szellemi hagyatékának örököse - nemrég sajtóközleményben határolódott el a közmunkásoknak írt "tananyagtól". Mint leírták, a Meixner-módszertant eddig nem használták felnőttek olvasástanítására, ilyen tapasztalatok nincsenek. A módszert a 2000-ben elhunyt gyógypedagógus, pszichológus olvasni tanuló gyermekek számára dolgozta ki, hangsúlyosan figyelembe véve a nyelvi, életkori, személyiségbeli sajátosságokat, melyek nem adaptálhatóak - ebben a formában - felnőttek oktatására.