A gyűjtemény az európai szobrászat középkortól a klasszicizmusig terjedő hat évszázadának csaknem 650 művét őrzi. Komoly vesztesége volt Budapest és az ország kulturális életének, hogy ezek többsége az elmúlt negyed századot a múzeum raktárában töltötte - emlékeztetett a tárlat csütörtöki megnyitóján a Szépművészeti Múzeum főigazgatója.
Baán László hozzátette: a remekművek korszerű, légkondicionálással ellátott terekbe kerültek, amelyekben a látogatókat a szobrászat technikai eljárásainak rejtelmeibe is bevezetik. Régi adósságokat törlesztett a Szépművészeti, hiszen az elmúlt egy év során három állandó kiállítási egység is újranyílt: a régi szobor tárlat mellett tavaly a 20. századi és kortárs, egy hete pedig az egyiptomi állandó kiállítás - idézte fel a főigazgató.
Mikó Árpád művészettörténész megnyitó beszédében múzeumtörténeti pillanatnak nevezte, hogy egy kiemelkedően fontos gyűjteményi egység 25 év után ismét önálló tárlatot kapott az épületben.
Bár csupán három terem áll rendelkezésére, a műtárgysor szépen kirajzolja a gyűjtemény profilját, tükrözi az északi és déli iskolák különbségeit, és lazán még a művészettörténeti folyamatot is megidézi.
Bemutatja a gyűjtemény legszebb, legfontosabb alkotásait a gótikus festett faszobroktól a reneszánsz kisbronzokon át a 18. századi művekig, Riemenschneider Madonnájától Andrea Ricció munkáján át Messerschmidt karakterfejeiig - méltatta a tárlatot a Magyar Tudományos Akadémia Bölcsészettudományi Kutatóközpontjának főmunkatársa.
Szőcs Mirjam kurátor elmondta a Szépművészeti régi szobor anyaga elsősorban Pulszky Károly, Petrovics Elek, Meller Simon szisztematikus vásárlásainak köszönhető. A kollekció korszerűen felújított térben mutatkozhat be, így a kiállítás a csúcsdarabok - mint Sansovino Madonnája, Rustici márványdomborműve vagy Franz Xaver Messerschmidt portréi - bemutatására törekszik. Két év múlva várható a tudományos igényű, főművekre koncentráló katalógus.
Mint a művészettörténész elmondta, az osztrák barokk szobrásztól a Szépművészeti múzeum őrzi Bécsen kívül a legnagyobb gyűjteményt, melynek mind a 11 darabja helyet kapott a kiállítótérben. A legutolsó termet a szobrászat talán legkülönösebb alakja, a grimaszoló alakokat megörökítő Messerschmidt művei kapták.
A rendezők a kiállított remekművek mellett a szobrászat mesterségének bemutatására is komoly hangsúlyt helyeztek. Kihúzható fiókok és megsimítható minták mutatják be például a bronzöntési, a fafaragási, gravírozási vagy aranyozási technikákat, a különböző kő- és fafajtákat is.