Miért csak a magánszemélyek juthatnak olcsóbban bérlethez jövőre, a cégek - mondjuk cafetéria-juttatásként - miért nem, talán azért, mert a cégek nem szavaznak a jövő évi választáson? - tette fel a költői kérdést az MSZP főpolgármester-jelöltje. Horváth Csabát azért kérdeztük erről, mert lapunknak több kis- és középvállalkozás vezetője jelezte, hogy szeretett volna cafetéria-juttatásként dolgozóinak éves bérletet vásárolni, ám kiderült, hogy a fővárosi közgyűlés által novemberben jóváhagyott, januártól érvényes 10 százalékos bérletár-csökkentés kizárólag magánszemélyekre vonatkozik.
Így nekik az éves bérlet csak 103 ezer forint, míg a közületeknek fizethetik az idei árat, a 114600 forintot, amit ráadásul a cafetéria-juttatásokat sújtó mintegy 35 százalékos adó is terhel még. Megkerestük ez ügyben a Budapesti Közlekedési Központot (BKK) is, ahol azt közölték: "a közgyűlés döntése alapján az árcsökkentést csak természetes személyek vehetik igénybe, cégek nem, erre közleményünkben is felhívtuk a figyelmet".
- Európában az egyik legmagasabb a budapesti tarifa
- Elviszi a kampányígéret a BKV megtakarítását
Horváth Csaba szerint a döntés nem más, mint politikai PR-akció, ráadásul ezt a beterjesztő sem titkolta, mikor az intézkedést az Orbán-kormány rezsicsökkentési programjának elemeként jellemezte. Az előterjesztő pedig nem volt más, mint Németh Szilárd fideszes csepeli polgármester, aki amúgy a rezsicsökkentésért felelős országgyűlési képviselő. Megírtuk: a novemberi közgyűlésre eredetileg ugyanis csak a BKV-tarifák befagyasztásáról szóló előterjesztést nyújtott be a városüzemeltetési főosztály - ezt három főpolgármester-helyettes is aláírta. Erre "licitált" rá helyszíni kiosztású módosítójával Tarlós István főpolgármester és Németh Szilárd. Indoklásként Tarlós elmondta, hogy az intézkedés mintegy 800 ezer embert, azaz szinte minden budapesti családot kedvezően érint.
Később megkérdeztük a Városházától, hogy mennyire becsülik a bevételkiesést és azt miből pótolják, mire Tarlós István azt válaszolta, hogy ez "bőven belefér" a BKV idei 6 milliárdos várható tarifabevétel-többletébe. Noha tény, hogy Európában a legmagasabbak közé tartoznak a budapesti viteldíjak, az is igaz, hogy a főpolgármester három év alatt sem tudta kiszámíthatóvá tenni a fővárosi közösségi közlekedés finanszírozását - ezt pedig a díjcsökkentés is csak rontja. Azóta kiderült, hogy ugyan a tervezett 10 helyett végül 24 milliárd forinttal támogatja az állam az ágazatot 2014-ben, ám ez is csak a vegetáláshoz elég, hiszen ennyit kapott az államtól a BKV az idén is, vagyis se az inflációval, se a bérletár-csökkentés ellentételezésével nem számolt senki. Amúgy pedig a 24 milliárd is kevesebb, mint amennyit az előző, szocialista kormányok fordítottak egy évben a BKV-ra.