pláza;benzinkút;trafik;

Képünk illusztráció. FOTÓ: Tóth Gergő.

- Talált pénz visszajár?

Túl sokat kaszáltak, ezért kell bezárniuk a nagyáruházakban és a benzinkutakon működő trafikoknak - ez a gondolatmenet kristályosodik ki Gyulay Zsolt, a Nemzeti Dohánykereskedelmi (ND) Nonprofit Zrt. vezérigazgatójának nyilatkozatából, amely a csütörtökön megjelent kormányrendeletet hivatott megmagyarázni. Sok csókost érint érzékenyen a szigorítás, köztük a felcsúti polgármester családját és ismerősi körét, nekik ugyanis az Auchan minden áruházában van trafikjuk. Kártérítés hivatalosan nem jár nekik.

Az aránytalan forgalomkülönbségekkel magyarázta Gyulay Zsolt a kormány csütörtökön megjelent rendeletét, amelynek értelmében jövő júniustól a hipermarketekben, plázákban és benzinkutakon már nem működhet trafik. Az ND Nonprofit Zrt. vezérigazgatója közölte: a 6300 dohányboltból ugyan csak kétszáz ilyen van, mégis ezek bonyolítják a piaci forgalom 17 százalékát. Miközben Gyulay szerint 2500 üzlet a megélhetés határán van.

A kormányrendelet e számokkal együtt is nehezen értelmezhető, mert mint lapunk is beszámolt róla, a legzsírosabb helyeket jobbára csókosok nyerték el. Talán a legismertebb példa a felcsúti polgármester, Mészáros Lőrinc családjának és ismerőseinek 19 trafikja - a polgármester testvére, Mészáros János, a polgármester két alvállalkozója, Jére Csaba és Jére Attila, valamint a felcsúti alpolgármester cége jelenleg az Auchan minden áruházában működtet dohányboltot.

Százötven dohányboltot bukik az OMV és a Mol
Az OMV 90, a Mol 63 trafikot veszít el a kormányrendelet miatt - írta meg a hvg.hu. Az osztrák olajcég tájékoztatása szerint minden nemzeti dohányboltot üzemeltető vállalkozó külső, egyikük sem az OMV alkalmazottja; a cég egyik koncessziós szerződésben ****érdekelt. A Mol pedig azt mondta, még a koncessziók kiírása előtt több tízmilliárdos bevétel származott a dohányárukból magyarországi kiskereskedelmi hálózatukban; ezen kívül nem kívánták kommentálni a döntést.


Sajtóhírek szerint azoknak, akiket kidobnak valamelyik töltőállomásról vagy plázából, a koncessziós szerződés értelmében kártérítés jár: azt az összeget kellene megkapniuk, amelyet koncessziós díj formájában fizettek volna be a magyar államnak a húsz évre szóló szerződés lejártáig. Így felvetődött, hogy az akár több milliós kártérítések miatt ,,teszik tönkre" a csókosok üzleteit, ám igazság szerint pénzügyi elégtétel hivatalosan nem jár nekik. A kormányrendelet értelmében ugyanis a koncessziót nem veszik el a trafikosoktól, vagyis máshol folytathatják az üzletet. Kártérítést csak akkor igényelhetnének, ha maga a koncesszió szűnik meg. Értelemszerűen csak a vámhatósági engedély szűnik meg, amely az adott üzletben való árusításra - jelen esetben a plázákra és a benzinkutakra - vonatkozott.

Ugyanakkor az sem elképzelhetetlen, hogy valóban az aránytalan forgalomkülönbség miatt készült a rendelet, és a kormány csak segíteni akar azoknak a csókosainak, akiknek nem jutott olyan jó forgalmú üzlethelyiség, mint Mészároséknak; az mindenestre gyanítható, hogy nem a piaci egyensúly miatt aggódnak.

A kormányrendeletben azt is rögzítették, hogy kétszáz méteren belül nem lehet két trafik. Igaz, az előírás visszamenőleg nem érvényes, csak a november 30. után benyújtott új engedélyekre vagy a meglévők módosítására vonatkozik. Így senki nem piszkálhatja a XII. kerületi Márvány utca trafikhármasát - ezeknek az üvegére festették fel ismeretlenek a "maffia" feliratot a közelmúltban -, amiként Szalkszentmárton híres-híredt ikertrafikja is nyugodtan működhet tovább; mint megírtuk, a Bács-Kiskun megyei településen közvetlenül egymás mellett nyitott két üzletet a helyi nyertes.

A kommunista diktatúra hatalmi működésének feltárása lesz a Nemzeti Emlékezet Bizottsága feladata. Létrehozását törvényjavaslatban kezdeményezte Navracsics Tibor igazságügy-miniszter. A kormány lehetővé tenné, hogy a diktatúrában megfigyeltek nyilvánosságra hozzák megfigyelőik nevét.