;

gazdasági válság;Hungaroring;versenyzők;Michelisz Norbert;Zengő Motorsport;magyar autósport;Formula 1 Magyar Nagydíj;

A magyar autósport egyik jelenlegi ékköve: Michelisz Norbert FOTÓ: BIELIK ISTVÁN

- 2013 - csúcs lett ez az esztendő

Hányszor hallani, hogy a technikai sportok legjobb magyar versenyzői, ha azonos feltételeket kapnának ellenfeleikkel - itt főleg a nyugat-európai és tengerentúli pilótákról van szó -, egyre másra szállítanák a világra szóló eredményeket. Nos, a magyar autósport ebben évben szinte csodát tett, és versenyzőink a tehetségükkel, tudásukkal szinte eltűntették az anyagi háttér okozta különbségeket.

Noha ezt sosem mondta ki még senki, de vélhetően a magyar autósport mélypontja a 2011-es esztendő volt.

A gazdasági válság elhúzódása miatt ekkor volt a legnagyobb pangás, a szponzorok egyre-másra hagyták magukra a sportolókat, és úgy tűnt ekkor, hogy maximum csak az álmainkban sikerülhet a magyar autósportot régi szintjére emelni.

Aztán mára kiderült, ha ugyan csodák továbbra sincsenek, az álmok viszont azért vannak, hogy megvalósuljanak. Bármilyen hihetetlen a fentiek után, de tény: 2013 a Magyar Autósport éve. Az aszfalton és a zöld asztal mellet egyaránt. De nézzük a tényeket.

Immár 28. alkalommal került megrendezésre a Hungaroringen a Formula 1 Magyar Nagydíj, ami egyrészt ismét sikertörténetté vált - újabb nézőcsúcs a mogyoródi pályán -, ugyanis hazánk egyik legjobb "imázsakciója" immár biztosan 2021-ig meg is marad.

A magyar autósport legújabbkori bölcsője a száguldó cirkusz mellett 2014-től ismét a Hungaroringre várja a német túraautó bajnokság (DTM) mezőnyét, illetve bekerült a kamionos Eb jövő évi versenynaptárában is, de a túraautó-világbajnokság (WTCC) és a WSR továbbra is látható lesz a magyar szurkolók számára.

Akikre büszkék lehetünk…
Nemrég megjelentettük a magyar gyorsasági motorsport helyzetéről szóló írásunkat, melyből tökéletesen látható volt, hogy nem azon múlik a magyar siker, hogy nincsenek tehetségeink. Nézzük, hogy az elmúlt években kik azok a magyar versenyzők, akik a mostoha háttér ellenére igencsak öregbítették a hazai gyorsasági motorsport hírét.
Talmácsi Gábor - 2007 világbajnoka, a Supersport vb-n tavaly sorozatban szerzett pontot, idén súlyos sérülése előtt ő volt az egyetlen magyar, akinek a neve mellett 4 egység szerepel
Tóth Imre - többszörös magyar bajnok, a Supersport vb magyar menője
Németh Balázs - többszörös magyar bajnok, a Supersport vb magyar menője
Győrfi Alen - 2007 Európa-bajnoka 125-ös géposztályban, a Superbike vb Superstock 1000-es géposztályának magyar menője, idén négy pontot szerzett
Sebestyén Péter - korábban a Moto3 vb-n indult, jelenleg a Superbike vb European Junior Cup sorozat egyik legjobbja, hatodikként zárt összetettben
Bódis Ricsi - a Superbike vb European Junior Cup sorozat egyik legjobbja, tizenkettedik lett összetettben
Gyutai Adrián - 2012-ben megnyerte az Alpok Adria Sorozat 125 GP kategóriáját, idén második lett az Alpok Adria Bajnokságban a Superstock 600, míg az Európa-bajnokságon a két pontot érő 14. helyen végzett, második lett az IMRC nemzetközi sorozatban, míg megnyerte a magyar bajnokságot
Chrobák János - tavaly Superstock 600-ban megnyerte az Alpok Adria Sorozatot, és 11. lett az Európa-bajnokságon
Juhász Dávid - junior Európa-bajnoki ezüstérmes, idén a Superbike Magyar Bajnokság egyik legjobbja
Rizmayer Gábor - többszörös magyar bajnok, korábbi vb-menő, az idei Magyar Bajnokság Superbike kategóriájának éllovasa, a legutóbbi német bajnoki futam kétszeres dobogósa a Superstock 1000-es kategóriában. Ám idén már nemcsak a Hungaroring vonzotta a világsztárokat Magyarországra. Jubileumi tizedik alkalommal került megrendezésre a terep-rallye Világkupa-sorozat egyik állomásaként a HunGarian Baja, ahol idén a világ élvonala mutatta meg a szakág minden szépségét.

Ám idén már nemcsak a Hungaroring vonzotta a világsztárokat Magyarországra. Jubileumi tizedik alkalommal került megrendezésre a terep-rallye Világkupa-sorozat egyik állomásaként a HunGarian Baja, ahol idén a világ élvonala mutatta meg a szakág minden szépségét.

Akárcsak a nyirádi katlanban megrendezett Autocross és Rallycross Európa-bajnoki futam. És ami a leglényegesebb, mindenhol hatalmas volt az érdeklődés.

Ennek megfelelően a különböző szakágakban versenyzőink is kitettek magukért. Michelisz Norbert a tavalyi privát bajnoki címe után idén a Honda pilótájaként akár az abszolút harmadik-negyedik helyére is odaérhet - két futam van hátra -, ami hatalmas eredmény lenne a Zengő Motorsport pilótájától.

Félő azonban, idén nem ő lesz a magyar autósport legjobbja, hiszen történelmi pillanatként három Európa-bajnoka is van Magyarországnak.

Autocrossban Kárai Tamás - 2011 után másodszor - illetve Szabó Krisztián is megnyerte kategóriájának összetettjét, ráadásul mindketten már az utolsó futam előtt bebiztosították Eb-címüket.

Kettejükhöz csatlakozott Bessenyey Zoltán is, aki a rallye-ban nyerte meg a kontinensviadalt. Nem sokkal maradt el ettől a kamionosok Kiss Norbert és a még csak 17 éves Major Benedek, akik futamgyőzelmekkel és számos dobogós helyezéssel bizonyították, sportáguk legjobbjai között a helyük, míg állandó beugróként Kiss Pál Tamás remekül teljesítve az összetett ötödik helyén végzett az AutoGP-sorozatban.

Azért itthon is történt egy és más. A 2012-ben mélypontra kerülő rallye-szakág is feltámadt, és idén - időnként szinte rekordmezőnyökkel - már izgalmas csatákat vívtak a magyar bajnoki címért.

Mindez mire volt elég? Nos, néhány korábbi szponzor újra a sportág felé fordult, a sikerek hatására a média egyre szélesebb körben számolt be a különböző versenyekről.

Azaz, ha még a csúcs messze is van, a lejtő helyett immár az emelkedőn halad a magyar autósport szekere…

Az elmúlt hétvégén ért véget a kazah Almatiban az amatőr férfi ökölvívó világbajnokság, ahonnan hazaérkezett a magyar küldöttség. A vb-n teljes csapattal szerepelt a magyar válogatott, ám érmet sajnos egyik súlycsoportban sem sikerült szerezniük.