Szombaton a szervezésükben állítólag 11-en utaztak Ciprusra, ők 5 csillagos szállodáért fizettek, fejenként 350 ezer forintot, de csak valami gyenge szállást kaptak. A luxushotelben nem is tudtak róluk. Mi történhetett a Blue Travellel, lehet, hogy csődbe mentek, hogyan kaphatnak kártérítést az utasok, ha eltűntek az iroda munkatársai? - kérdeztük Molnár Judittól. A Magyar Utazásszervezők és Utazásközvetítők Szövetségének szóvivője elmondta, ők sem tudnak semmit az irodáról, igaz, nem is tagjai a MUISZ-nak.
Arra a kérdésünkre, hogy mit tehetnek a póruljárt utasok, ha igazak a hírek, elmondta: kormányrendelet írja elő, hogy az utasnak a helyszínen jegyzőkönyvben kell rögzíteni a panaszát. Ebben le kell írni a tényeket, a problémát, azt aláírják a panaszosok, az utazási iroda helyi vagy telepített képviselője vagy az érintett szálloda illetékese. Megtudtuk: az utazási irodák kauciója ilyen jellegű kártérítésre nem nyújt fedezetet, csak az olyan esetekre, amikor például nem szállítják haza az utasokat. A becsapott utasoknak célszerű felvenni a kapcsolatot még külföldről az utazási irodával, ha ez nem sikerül, akkor hazatértük után, de hogy mi van akkor, ha addigra eltűnnek a vállalkozás képviselői? Gyakorlatilag ez esetben sajnos nem nagyon számíthatnak kártérítésre, mert a cégnek valószínűleg nem marad végrehajtható vagyona. Ez a piacgazdaság kockázata.
Mindehhez Molnár Gabriella, a MUISZ elnöke hozzátette: "nincsen semmilyen kimutatásunk az utazási irodákkal szembeni panaszos esetek számáról, szövetségünk az utazási irodák érdekvédelmi civil szervezete, sem lehetőségünk, sem jogunk nincs panaszos ügyek kivizsgálására. Az utazók nagyon ritkán keresik meg szövetségünket reklamációjukkal, az ilyen ügyeket az utazási irodák közvetlenül rendezik a panaszossal. A hozzánk kerülő ügyeknél csak azt tudjuk javasolni, hogy az utas egyezzen meg az irodával vagy ha ez nem lehetséges, forduljon a területileg illetékes kamara mellett működő Békéltető Testülethez."
Idén szeptember 30-ig összesen 100 fogyasztói panasz érkezett a hatósághoz utazásszervező vállalkozásokkal kapcsolatban, arra vonatkozóan azonban nincs adat, hogy ezek a panaszok pontosan mire irányultak - mondta el érdeklődésünkre a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság (NFH) sajtóreferense. Ami a szóban forgó konkrét esetet illeti: ha alacsonyabb minőségű szállást kaptak az utasok, mint amiért fizettek, az hibás teljesítésnek, szerződésszegésnek minősül, ami miatt kártérítést bírósági, illetve békéltető testületi eljárásban lehet kérni.
A fogyasztóvédelmi hatóságnak nincs hatásköre ugyanis szerződéses jogvitában döntést hozni - szögezte le Itzelbergerné Juhász Ágnes. Azt javasolta, hogy az esetleges hasonló kellemetlenségek elkerülése érdekében az utazás lefoglalása előtt igyekezzenek az utazók minél szélesebb körben tájékozódni az adott utazási irodáról (például internetes fórumokon), hogy mennyire elégedettek a korábban velük utazók, előfordultak-e már hasonló problémák. Ma már a szállodáknak is van saját weboldala, érdemes azt is átböngészni.
Mit jogosult vizsgálni a fogyasztóvédelmi hatóság?
* átadták-e a fogyasztónak az utazási szerződést
* ha díjemelés történt, azt megindokolta-e a vállalkozás
* az utazási programfüzet tartalmaz-e mindent, amelyet a jogszabály előír.
* az utazási iroda alkalmazott-e megtévesztő kereskedelmi gyakorlatot. Ilyen lehet például az, ha szerződés megkötése előtt a szállás minőségével kapcsolatban valótlan, vagy félrevezető információt közöl. Amennyiben a hatóság a hatósági eljárás során megállapítja, hogy jogsértés történt, úgy a jogszabály alapján megtilthatja a vállalkozás számára a jogsértő magatartás további folytatását, illetve bírságot szabhat ki.
A mai nap folyamán többször megnéztük, hogy a Blue Travel szerepel-e az "Utazási irodák hatósági nyilvántartásának nyilvános adatai" című listán, de egészen mostanáig nem törölték. Szerettük volna megtudni a Nemzetgazdasági Minisztériumtól és a Magyar Kereskedelmi Engedélyezési Hivataltól, hogy igazak-e a nyilvánosságra hozott hírek, folytatnak-e vizsgálatot a Blue Travellel szemben, ha igen, mit tudni idáig? Ha nem, akkor miért nem, hiszen elérhetetlenek? Mi kell ahhoz, hogy töröljék őket a nyilvántartásból? Ha igazak a hírek, és eltűnnek az iroda munkatársai, akkor hogyan kérhetnek kártérítést a póruljárt utasok?
Egyelőre várjuk a válaszukat.