egészségügy;OEP;patikák;

Fotó: Népszava

- Tömegesen jöhetnek az állami OEP-patikák

Akár több száz gyógyszertárban is tulajdonrészt szerezhet az állam, pontosabban az Országos Egészségbiztosítási Pénztár (OEP), amely eközben a közforgalmú patikák felügyeletét is ellátja. Így a kormány ismét egyetlen intézményből csinál egyszerre ellenőrző szakhatóságot és piaci szereplőt. Emlékezetes: a mintegy két éve elfogadott jogszabályok értelmében a közforgalmú patikákban a gyógyszerészi tulajdonhányadnak 2014. január 1-jéig meg kell haladnia a 25, 2017. január 1-jéig pedig az 50 százalékot. 

Az intézkedés kudarcát jelzi, hogy a 2334 közforgalmú gyógyszertár közül 487 esetében még néhány hete sem volt meg a 25 százalékos, további 352-ben pedig az 50 százalékos tulajdoni arány. Épp ezért a kabinet újragondolta terveit, egy nemrégiben megjelent kormányrendelet szerint ugyanis, ha a patikában dolgozó gyógyszerész, vagy bármely patikus a vételár közlését követő 30 napon belül nem nyilatkozik arról, hogy meg akarja venni az érintett üzletrészt, arra az állam - azaz az OEP - kap elővásárlási jogot.

A "bevásárlásra" a Népszabadság szerint 100 milliárd forintot csoportosított át a kormány. Noha reálisan ez az összeg az összes érintett gyógyszertár tulajdonrészének megvásárlására korántsem lenne elegendő - hiszen a patikusoknak kidolgozott hitelkonstrukcióban akár egyetlen gyógyszertári tulajdonrész megvásárlásához 60 millió forintot is lehet igényelni -, a vételár várhatóan "kellően" nyomott lesz. Ennek legfőbb oka, hogy a nem gyógyszerész végzettségű tulajdonosoknak nincs igazi választásuk: vagy eladják az üzletük, vagy bezárják.

Mindezt ráadásul afféle hőstettként reklámozza a kabinet, hiszen Szócska Miklós egészségügyi államtitkár a múlt héten azt mondta: "az elmúlt évek egyik legjelentősebb lépése az volt ezen a területen, hogy az offshore vállalkozásokkal szemben szakmai kézbe kerültek a patikák".

Ha a mínuszok vagy a kábeltolvajok miatt késnek a vonatok, akkor is köteles lesz kártérítést fizetni a MÁV az Európai Unió Bíróságának egy friss döntése értelmében. Az európai vasúttársaságok mindegyikére kötelező határozat kimondja: a vis maior nem lehet kifogás, és ha a csúszás 60 és 120 perc között van, a fájdalomdíj a menetjegy árának negyede, ha pedig két óránál is hosszabb a késés, az összeg felét kell visszafizetnie a társaságnak.