Lényegében Lázár János és a Mészáros-család között kellene választania Orbán Viktornak a trafiktörvény legújabb módosítása kapcsán. Giró-Szász András kormányszóvivő eddig annyit jelentett be - további részletek nélkül -, hogy a kormány napirendjén van a dohánytermékek kiskereskedelméről szóló, a hipermarketeket is érintő törvény újraszabályozása, amely viszont vagy az Auchan áruházait a dohányárusítással "bevevő", és Orbán Viktorral évtizedes barátságot ápoló felcsúti polgármester Mészáros Lőrinc családját, vagy a Miniszterelnökséget vezető államtitkár, Lázár János dohánygyáros "segítőjének" cégét, a Continental Zrt. érintheti.
Ha a korábbi tervek szerint kitiltanák a 2500 négyzetméternél nagyobb eladóterületű üzletekből és azok környékéről a trafikokat, az nem kedvezne Mészároséknak. Emlékezetes, augusztusban az egyik kormánypárti lap szellőztette meg, hogy a kormány jövő januártól megszüntetné a hipermarketek már kiépült dohányárusító helyeit, mondván, az eredeti ifjúságvédelmi célok nem valósultak meg, mivel számos bevásárlóközpontban mozi, játékbolt vagy játszóház is működik.
A hvg.hu-nak viszont a koncessziókat felügyelő Nemzeti Fejlesztési Minisztérium azt mondta, hogy a trafiktörvény fiatalkorúakat védő újabb pontosításáról nem tudnak, és bár eszerint komoly veszteséggel nem kell számolniuk, Mészárosék mégsem dőlhetnek nyugodtan hátra. Ugyanis a nagyobb forgalom a bevásárlóközpontokra jut, a sok "kis" nemzeti trafikos kárára, és - miként lapunk is pedzegette korábban - sokan hiába nyertek el akár 4 koncessziót, ha abból 3 teljesen veszteséges.
Noha elsőre ezen szektor felpörgetése állhat a kormány terveinek hátterében, komoly lobbikról hallani. Ugyanis a dohányosokat felszívó üzletláncok a trafikpályázatok fő nyertesének, a Continentalnak ártanak. A dohánygyárhoz kapcsolódó magánszemélyek legalább 500 trafikot nyertek, és becslések szerint érdekeltségében legalább 1000 trafik, vagyis a nemzeti dohányboltok 20 százaléka lehet. A hvg.hu szerint a Continental trafikjai jellemzően nem szövetkeztek hipermarketekkel, ez is erősítheti, hogy a gyár tulajdonosi körének érdekében állhatott a forgalom multiktól való elterelése.
Ez pedig Lázár János barátjának jelenthet sokat. Ismert, hogy a Continentalt vezető Sánta János maga is részt vett a trafikmutyihoz vezető törvény kidolgozásában, ráadásul a javaslat egy, az Európai Uniónak megküldött verzióját egyenesen egy "Sánta János" névvel regisztrált gépen hozták létre. Sántáról Lázár korábban azt is elmondta, tíz éve ismeri, és ugyanennyi ideje kéri ki a véleményét, "ez a társadalmi egyeztetés része", fogalmazott.
A "társadalmi egyeztetésből" pedig szokás szerint minden más érintett kimaradt. A hír kapcsán a Nol.hu által megkeresett hipermarket láncok nem titkolták, hogy a kormány ezúttal sem vonta be őket a tervezett módosításba. Az Országos Kereskedelmi Szövetség szerint hiába törvényszerű, hogy a leglátogatottabb helyeken a legnagyobb a forgalom, mert ha a plázákban nem lehet cigarettát venni, nagyon sok dohányos lesz dühös, és egy újabb tiltással nem fog jobban járni a többi trafikos. Egyedül a feketézőknek lesz jobb: bemennek a plázába és övék lesz a legnagyobb piac - közölte a szövetség.
Eddig a trafikmutyi mérlege láthatóan az, hogy személyes érdekek miatt több ezer embernek lett rosszabb. A piacukból kizárt régi trafikosok után jönnek a "nemzetiek" is - a Nemzeti Adó- és Vámhivatal adatai szerint júliusban drasztikusan visszaesett a cigarettaértékesítés, úgy hogy még az olcsóbb kategóriába tartozó sodort dohány is csökkent. És a tendencia romló: a kormány jövőre is további csökkenéssel számol, a jövő évi költségvetés tervezete szerint 2014-ben nyolc százalékkal kevesebb jövedéki adó folyik be a dohánytermékek után, mint idén.